Eerder plaatsen we al een aantal artikelen over affiliate marketing vanuit de publisherkant, waaronder het genereren van passief inkomen. Dit keer gaan we in op de voordelen voor online webwinkels om te starten met affiliate marketing, oftewel de adverteerderskant van affiliate marketing.  

Waarom is het een sterke zakelijke zet om je producten en diensten te promoten via affiliate marketing? Wat zijn de voor- en nadelen en waarmee dien je rekening te houden? Hoe ga je er praktisch mee aan de slag? Dit alles komt in dit artikel aan bod. 

verkoop van kleding in kartonnen doos

Affiliate adverteerder voordeel: meer sales, minder kosten 

Als je een webwinkel hebt dan wil je natuurlijk het liefst zo veel mogelijk verkopen. Wanneer je inzet op betaald adverteren om potentiële klanten naar je webshop te lokken, dan is het belangrijk dat je de Return on Investment (ROI) in de gaten houdt. Meestal wordt hierbij het begrip ROAS gebruikt, een klein nuanceverschil en een iets andere berekening. Zonde als je handenvol geld uitgeeft aan advertenties waardoor de marges op verkoop lager uitpakken dan dat je intentie was. Om nog maar niet te spreken over dure Google Ads budgetten waarmee je veel bezoekers binnenhaalt, maar waar je niet per definitie sales mee genereert. 

Gelukkig is daar affiliate marketing, ook wel performance based marketing genoemd. Het is een manier van adverteren waarbij je alleen commissie betaalt als er geld in het laatje is gekomen, oftewel wanneer er een sale heeft plaatsgevonden. Zo voorkom je dat je dure advertentietegoeden uitgeeft zonder daarbij de gewenste omzet te genereren. 

Hoe werkt affiliate marketing voor adverteerders? 

Bij affiliate marketing spreken we van drie partijen, namelijk de adverteerder, de publisher en het affiliate netwerk. Als webshopeigenaar ben jij in dit verhaal de adverteerder, die zich laat promoten door publishers. Deze publishers zijn bijvoorbeeld blogs, cashback- en kortingscodewebsites of prijsvergelijkers. Zij gaan jouw product of webshop op commissiebasis in de kijker zetten bij hun doelgroep. Dankzij affiliate marketing kun je daarom doelgroepen aanspreken die anders erg duur of onbereikbaar voor je zijn, terwijl je pas betaalt als zij ook echt iets bij je afnemen.

Het affiliate netwerk is de tussenpersoon. Als adverteerder sluit je je aan bij een van de affiliate netwerken (daarover later meer). Je wordt dan opgenomen in hun adverteerdersaanbod, waarna publishers zich aan kunnen melden bij je campagne om je te promoten. 

In stappen gaat dit als volgt: 

  1. Sluit je aan bij een affiliate netwerk, zoals Tradetracker, Daisycon of Awin
  2. Bepaal de commissie per sale of lead, meestal doe je dit op basis van je concurrentie en natuurlijk je winstmarge. Let erop dat je met het affiliate netwerk ook moet onderhandelen over een netwerkfee, welke bovenop de commissie komt. Soms betaal je ook een vast bedrag per maand daarnaast. De exacte fees die je betaalt zijn meestal afhankelijk van de branche waarin je je bevindt en het verwachte aantal verkopen.
  3. Creëer promotiemateriaal.
  4. Accepteer of nodig zelf publishers uit op je campagne. 
  5. Nemen publishers je op met een link of banner? Als hun bezoekers doorklikken en vervolgens iets bij je kopen binnen de cookietijd (contractueel vastgelegd met het netwerk), dan ontvangen zij commissie. 
  6. Jij hebt geld verdiend aan je product of dienst en betaalt daarvoor dus een percentage (of een leadvergoeding) aan de publisher en het affiliate netwerk, omdat zij hierbij betrokken zijn geweest. 

Hoe bepaal je de affiliate commissie en cookietijd? + 6 CONCRETE TIPS! 

Het bepalen van de hoogte van de commissie doe je vaak in samenspraak met het affiliate netwerk. Vaak is dit op basis van CPS, cost per sale, waarbij je een percentage van de productprijs aftikt (lees hier meer over afrekenmodellen) of CPL waarbij je een vaste vergoeding per lead betaalt.

Voor jou als adverteerder is het vooral belangrijk om te kijken naar de marges die je wilt behalen op de verkoop van producten. Een te hoge of te lage commissie heeft invloed op het succes van je campagne. 

  • TIP#1: Een te hoge commissie beïnvloedt je winstmarge zo erg dat je er te weinig aan overhoudt. Een te lage commissie daarentegen maakt het voor publishers onaantrekkelijk om je te promoten, waardoor ze eerder voor promotie van een concurrent kiezen. 
    Het is dus belangrijk dat je de publisher wel wat te bieden hebt. De commissie moet daarnaast ook in verhouding zijn tot het product.  
  • TIP#2: Voor een moeilijk te verkopen relatief duur product of dure dienst mag een publisher over het algemeen meer commissie verwachten dan voor goedkopere producten met lage aankoopdrempel. 
    Het is natuurlijk ook voor te stellen dat je diverse producten of diensten in je aanbod hebt, waarop de winstmarge en de aankoopdrempel verschillen. Hier mag je qua adverteerder zeker onderscheid maken qua commissie. 
  • TIP#3: Deel eventueel je producten en diensten op in categorieën en hang daar verschillende commissies aan. Je kunt ook producten of diensten uitsluiten, bijvoorbeeld als je hier weinig marge op verdient of geen focus op wil laten leggen. 
    Als adverteerder wil je voorkomen dat publishers bij de promotie focussen op de laatste klik. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kortingscodewebsite. Het is juist relevant als de publisher iets bijdraagt in het beslissingsproces, in plaats van bijvoorbeeld rankt in Google op jouw bedrijfsnaam in combinatie met een kortingscode terwijl iemand toch al wilde kopen. Zo betaal je onnodig commissie. 
  • TIP#4: Als adverteerder kun je bepaalde websites uitsluiten voor promotie, bijvoorbeeld kortingscode- of cashbackpartijen. Focus je bijvoorbeeld alleen op contentsites en monitor op welke manieren publishers je promoten. Hoe meer partijen je toestaat, hoe meer kans op verkopen natuurlijk.
  • TIP#5: Cookietijd staat vaak ingesteld op 30 dagen, maar je kunt hier zeker vanaf wijken, bijvoorbeeld korter en langer. Tevens is het een optie om de cookie pas een bepaalde tijd na de klik in te laten gaan (bijvoorbeeld 30 minuten). Zo voorkom je dat kortingspartijen die laatste klik pakken zonder waarde aan het proces toe te voegen.  
    Een andere manier om die focus op de laatste klik te voorkomen, is een ander verdienmodel dan het ‘last cookie counts’ model (waarbij de publisher met de laatste klik de commissie krijgt). Zo kun je de commissie ook verdelen over verschillende touch points op basis van percentages. 
  • TIP#6: Spreek met je affiliate netwerk door welk commissiemodel het beste bij je product of dienst past. Zij kunnen je daar goed in adviseren op basis van ervaring. 

Bij welk affiliate netwerk moet ik me aansluiten? 

Er zijn heel wat affiliate netwerken om uit te kiezen. En hoewel je bij affiliate marketing in principe alleen betaalt op het moment dat je een sale of lead doet, moet je wel rekening houden met een kleine vaste bijdrage voor het affiliate netwerk. We kunnen je geen concreet bedrag geven, omdat dit verschilt per netwerk én per adverteerder. Vaak ontvang je een op maat samengestelde offerte. 

Ons advies is om te informeren bij een of meerdere van de volgende drie grootste Nederlandse affiliate netwerken. Ze staan bekend om een groot aanbod publishers, dus daarmee heb je een groot bereik met je campagne. Bovendien hebben ze ook alle drie gemeen dat ze kwalitatieve accountmanagers en een gebruiksvriendelijke interface hebben. 

Welke het beste bij je past is een persoonlijke keuze. Door op de betreffende aanbieder te klikken, vind je meer informatie en kun je gratis meer informatie over het opzetten van je affiliate campagne aanvragen. 

  • Tradetracker: onderscheid zich door het Real Attribution model, waarbij commissie over verschillende touch points verdeeld wordt (maar hebben ook andere attributiemodellen). 
  • Daisycon: biedt de meest geavanceerde vergelijkingstools, dus als je een dergelijk type product hebt dan kan je dit aan vergelijkers laten toevoegen. 
  • Awin: heel gemakkelijk om met deze publisher ook internationale markten te betreden, alles overzichtelijk in één account/interface. 
koffiezaak medewerkers

Hoe maak je het aantrekkelijk voor een publisher om jou te promoten? 

Ben je een wat kleinere webshop en vrees je dat niemand je campagne wil promoten? Don’t worry, er zijn zoveel publishers en bovendien zal een goed affiliate netwerk ook moeite doen om jou bij adverteerders onder de aandacht te brengen. Wel zijn er tips om de promotie zelf te stimuleren en het maximale uit je affiliate campagne te halen: 

  • Ben actief bezig met affiliate marketing en neem zelf contact op met publishers om een samenwerking door te spreken. Bijkomend voordeel is dat je op deze manier de promotie (deels) kunt sturen. 
  • Hoe aantrekkelijker de commissie en voorwaarden, hoe groter de kans op promotie. Een tijdelijke actie werkt ook vaak goed. Ben je bijvoorbeeld een nieuwe adverteerder of heb je een campagne lopen die je extra onder de aandacht wil brengen, voer dan tijdelijke commissieverhoging in óf bijvoorbeeld een ‘beste publisherwedstrijd’ met beloning. 
  • Zorg voor goed promotiemateriaal, bijvoorbeeld aantrekkelijke banners in verschillende formaten. 

Het opzetten van de gehele campagne, finetunen, commissie betalen en aansluiten bij een netwerk kost je eenmalig wat tijd, hetgeen als een nadeel kan worden gezien. 

Starten met affiliate marketing als adverteerders? 

Je weet nu hoe je zelf kunt starten met affiliate marketing. Begin ermee als je je er echt in wilt verdiepen en besef dat het je wel tijd kost om affiliate marketing op te zetten en te blijven monitoren. Anders loop je het risico dat anderen je op een manier promoten die volgens je eigen strategie niet wenselijk is. Daarnaast moet je steeds de ROI in het oog houden. Zie je de tijd voor het monitoren als een te groot nadeel, dan is affiliate marketing wellicht niets voor jou. 

Ben je bang dat affiliate marketing te weinig sales oplevert? Besef dan dat ook zonder sales dit nog steeds een goede manier van promotie is. Je wordt in de kijker gezet en geniet op die manier van ‘gratis marketing’. En dat er op dit moment geen sale uitkomt, wil niet zeggen dat je in de toekomst niets verdiend!