Veel marketeers hebben de term affiliate marketing wel eens voorbij horen komen, maar op het moment dat we er met mensen inhoudelijk over praten, dan merken we toch dat de term niet altijd even helder is. En zie je er op internet of social media iets over? Dan lees je vooral hoe je als publisher snel en gemakkelijk rijk wordt als je ermee start.

Is dat eigenlijk wel zo? Wij vertellen je graag objectief over de ins en out!

man op laptop

Wat houdt affiliate marketing in? 

Affiliate marketing staat ook wel bekend als performance based marketing en is een vorm van internetmarketing waarbij omzet wordt behaald door leads of verkopen. Hierbij gaan een adverteerder en publisher een samenwerking aan, bijvoorbeeld middels een affiliate netwerk. De adverteerder betaalt bij het behalen van een lead of verkoop een bepaald vast bedrag of percentage aan de publisher, een commissie.

Makkelijk geld verdienen voor publishers?

‘Makkelijk en snel geld verdienen’, ‘vrijheid en bijna niet meer hoeven werken’, het zijn quotes die we regelmatig voorbij zien komen van marketeers die e-books en cursussen op het gebied van affiliate marketing aanbieden. Als adverteerder wordt je bovendien doorgaans niet blij van dergelijke bewoordingen. Jij bent immers degene die betaalt. Wij vinden het daarom juist belangrijk dat je goed weet wat het is en dat je zowel op de hoogte bent van de voor- en nadelen ervan. We gaan daarom eerst iets verder in op hoe affiliate marketing werkt.

Rol van de adverteerder

Een reden voor een adverteerder om affiliate marketing in te zetten is om meer zichtbaarheid te creëren en meer omzet te behalen. Door het inzetten van affiliate marketing betaalt de adverteerder een bepaald bedrag wanneer er daadwerkelijk een lead of verkoop plaatsvindt. De adverteerder zorgt daarnaast voor het advertentiemateriaal dat een publisher in kan zetten.

Voordeel voor adverteerder: goedkope manier van adverteren, want je betaalt alleen op basis van resultaat en betaalt zelf de commissie. Daarnaast geniet je sowieso zichtbaarheid op externe kanalen als je advertentiemateriaal gebruikt wordt. Het werkt positief voor branding. Met affiliate marketing kun je bovendien heel gericht nieuwe doelgroepen aanspreken, zonder dat het direct veel geld kost als de conversie tegenvalt.

Nadeel voor adverteerder: als een potentiële klant op een affiliatelink heeft geklikt en daarna iets bestelt dat hij of zij toch al van plan was te bestellen bij je, dan betaal je als adverteerder toch commissie. Het zijn daarmee niet in alle gevallen additionele sales.

Man shopt online met creditcard

Rol van de publisher

De publisher prijst bepaalde producten of diensten aan via zijn of haar website. De publisher krijgt betaald op basis van leads of verkopen (soms op kliks) en moet dus zorgen dat er veel bezoekers op de website komen die daadwerkelijk zorgen voor een klik, lead of verkoop. Op deze manier kan de publisher geld verdienen.

Voordeel voor publisher: kan door strategisch te linken en veel verkeer te genereren een hele mooie omzet behalen. Op het moment dat de publisher veel sales genereert vanuit bestaande artikelen en pagina’s dan is dat inderdaad ‘geld verdienen terwijl je slaapt’, al behaal je die traffic ook niet van de een op de andere dag.

Nadeel voor publisher: Als er weinig tot geen verkeer op de website is of niemand op de links klikt dan verdien je geen commissie. Je hebt dan waarschijnlijk veel tijd in de website gestoken die uiteindelijk te weinig oplevert. Waarschijnlijk is opnieuw tijd en/of geld investeren om de kwaliteit te verhogen nodig om ooit nog iets uit de site te krijgen. Daarnaast loopt de publisher de kans dat een adverteerder de algemene commissie verlaagt of helemaal stopt met affiliate marketing. Er valt dan minder tot niets meer te verdienen aan de adverteerder en je moet alle links vervangen richting die adverteerder. Zo kan zomaar een goed verdiende pagina van je ineens niets meer waard zijn.

Rol van het affiliate netwerk

Een affiliate netwerk is een bemiddelaar tussen adverteerder en publisher. De meeste adverterende partijen zitten aangesloten bij een of meerdere netwerken. Bekende voorbeelden zijn TradeTracker, Awin, TradeDoubler en Daisycon, waarvan de eerste twee met afstand de grootsten zijn in Nederland. Als nieuwe adverteerder adviseren we je om te starten bij een van de eerste twee genoemde netwerken. De netwerken verzamelen als het ware een mooie database waaruit publishers geschikte adverteerders kunnen kiezen voor hun website. Per adverteerder zijn voor de publishers de te ontvangen commissie, de advertentiematerialen en de regels zien.

Als adverteerder zijnde ga je samen met het affiliate netwerk, meestal via een accountmanager, op zoek naar de juiste publishers voor jouw producten. Ook is het doorgaans mogelijk een product feed te integreren. Het affiliate netwerk zorgt ervoor dat de publishers zich houden aan jouw wensen en richtlijnen en handhaaft dit ook voor je.

Netwerken hebben een linkgenerator waarmee je zuivere URL’s om kunt zetten in affiliate links. Als publishers deze links op hun website plaatsen dan regelt de code achter de link automatisch de tracking door middel van een cookie, onder andere voor het registeren van kliks, leads en sales.

Cookietijd

Tracking werkt aan de hand van cookies. Wanneer iemand op een trackinglink klikt dan wordt deze klik geregistreerd in het netwerk. Op dat moment gaat de cookietijd in. Deze is meestal 30 dagen, soms langer en soms korter. Na deze periode is het niet meer mogelijk om geld te verdienen aan de klik. Er moet dan opnieuw een klik plaatsvinden om het proces opnieuw te laten ingaan.

Er worden verschillende verdienmodellen gehanteerd en adverteerders bepalen vaak zelf wat zij willen, die werken vergelijkbaar als de Google Analytics attributiemodellen. Voorbeelden:

  • First cookie counts: eerste touchpoint ontvangt de commissie
  • Last cookie counts: laatste touchpoint ontvangt de commissie
  • Real attribution: commissie wordt verdeeld over verschillende touchpoints, oftewel over alle affiliates die betrokken zijn geweest in de customer journey. Uitgevonden door TradeTracker.

Onder touchpoints worden de verschillende keren verstaan dat de kopende bezoeker op trackinglinks van een of meerdere adverteerder heeft geklikt binnen de vastgestelde cookieperiode.

Hoe verdien je geld als publisher?

Achter affiliate marketing zit een hele techniek. Om het te versimpelen leggen we graag in stappen uit hoe je als adverteerder geld kunt verdienen aan affiliate marketing. Let op, hieronder schetsen we een ideale situatie, in het volgende deel lees je kanttekeningen die invloed kunnen hebben op het succes van onderstaand stappenplan.

  1. Bedenk wat voor type website je wilt. Een blog, een informatieve webshop, een kortingswebsite, penetreren in een bepaalde niche?
  2. Als je dit bedacht hebt ga je op zoek naar een sterke URL of je koopt een bestaande op (bijvoorbeeld op Domainorder), want je kunt dan een website kopen die al autoriteit heeft (goed voor SEO).
  3. Meld je aan als publisher bij een of meerdere affiliate netwerken. Voorbeelden hiervan zijn Awin, TradeTracker, TradeDoubler en Daisycon. Dit zijn betrouwbare partners met een groot netwerk aan adverteerders.
  4. Na aanmelding kijk je welke aangesloten programma’s (adverteerders) beschikbaar zijn bij het door jou gekozen netwerk. Meld je aan bij de programma’s en wacht op acceptatie.
    (note: je kunt ook eerst kijken bij welke adverteerders je aan wilt sluiten en welke er beschikbaar zijn, voordat je een niche en/of netwerk kiest)
  5. Publiceer blogs, filmpjes, banners of andere content met daarin trackinglinks van relevantie adverteerders. Tip is om te zorgen dat bezoekers na het klikken te zien krijgen wat ze kunnen verwachten, kies de juiste landingspagina. Zo is de kans groter dat ze een aankoop doen.
  6. Dankzij de trackinglinks wordt in de netwerken bijgehouden hoeveel kliks, leads en sales je genereert. je ziet een overzicht van je inkomsten.
  7. Krijg meer bezoekers door het inzetten van sterke content met de juiste keywords, door linkbuilding (het genereren van autoriteit) of bijvoorbeeld social media. Hoe meer bezoekers je hebt die doorklikken op de links, hoe groter de kans om meer te verdienen aan je website.
  8. Cashen!
briefgeld in hand

Kanttekeningen: welke factoren beïnvloeden dit magische stappenplan?

Bovenstaande klinkt best simpel en dat is het in principe ook. Helaas zijn er toch een aantal kanttekeningen die mogelijk invloed hebben op het succes van je affiliate website. Zorg dat je van deze factoren op de hoogte bent voordat je denkt dat je je slapend rijk kunt rekenen.

Niet alle factoren hebben per definitie invloed op jou als publisher, maar het zijn wel factoren die nu of in de toekomst een rol kunnen spelen.

  • Volgens de cookiewet moet je toestemming aan de gebruiker vragen om cookies op te slaan. Dit is noodzakelijk voor de tracking. Indien een bezoeker deze toestemming niet verleend dan kun je er niets aan verdienen. Een ad blocker zorgt voor hetzelfde effect.
  • Niet alle adverteerders keuren je zomaar goed en soms moet je aan bepaalde eisen voldoen. Om je een voorbeeld te geven: er wordt vaak gezocht naar kortingscodes en deze zijn erg populair om op te klikken. Steeds meer adverteerders zien publishers die zich hierop richten niet als interessant (omdat ze commissie moeten betalen, terwijl een klant toch al van plan was om te kopen). Sommige adverteerders kiezen ervoor om het publiceren van kortingscodes te verbieden, ook als je dit verwerkt in redactionele content. Doe je dit toch? Dan loop je de kans om uit het programma verwijderd te worden.
  • Uit blogs en informatieve artikelen wordt veel informatie gehaald. Het wil echter niet zeggen dat iedereen ook werkelijk doorklikt. Ben ervan bewust dat veel links plaatsen nog niet per definitie tot kliks en sales leidt. Hoewel de conversie vanuit blogs doorgaans laag is, is dit wel het populairste publisher type onder adverteerders, omdat ze de meeste toegevoegde waarde hebben.
  • Een aantrekkelijke en  goed gevulde website kan nog zo sterk zijn, maar als er veel concurrentie is en je doet niet voldoende aan bijvoorbeeld SEO dan zal je nooit op pagina 1 van Google belanden, dus loop je veel bezoekers mis.
  • Denk je bovenaan in Google te komen door te adverteren? Dit is bij de meeste programma’s niet toegestaan. Bovendien ontvang je maar een percentage van de bestelwaarde. De gemiddelde bezoeker levert daarmee doorgaans niet veel meer op hij of zij kost aan CPC. Voor affiliate publishers zijn de onbetaalde kanalen, zoals SEO, video en social media, absoluut the way to go.
  • Steeds meer grote adverteerders zijn van mening dat ze geen publishers meer nodig hebben en dus zetten ze hun affiliate programma stop. Je verdient dan niets meer aan ze en moet al je links vervangen door andere shops. Veel werk en je loopt een belangrijke inkomstenbron mis. Denk bijvoorbeeld aan het plotselinge stoppen van Zalando een jaar of twee geleden, voor veel publishers een groot gat in de inkomsten.
  • Soms gaat een programma on hold, bijvoorbeeld als hun advertentiebudget bereikt is of er technische problemen zijn. Nadeel hiervan is dat je er tijdelijk niets aan verdient en dat je soms zelfs de links moet veranderen omdat ze tijdelijk niet werken.
  • Wil je een adverteerder in je nieuwsbrief of een banner meenemen? Soms moet je dan voldoen aan bepaalde eisen en een preview sturen. Hier gaat tijd in zitten.
  • Verschillende devices en de vele locaties die men gebruikt om te internetten zorgen er soms voor dat de cookie niet meer te herleiden is en je er dus niets aan verdient (netwerken zoeken hierbij wel naar oplossingen en hebben hier verschillende manieren voor te kunnen herleiden).
  • Sommige adverteerders switchen van verdienmodel. Scoor je goed op last cookie counts en de adverteerder verandert het model? Dan kan het zomaar zijn dat je inkomsten terugzakken.
  • Er zijn ook adverteerders die de commissie steeds verder verlagen, waardoor het minder aantrekkelijk wordt om hen te promoten en je op zoek moet naar vervangende partijen.

Natuurlijk zijn er ook factoren die affiliate marketing aantrekkelijker maken voor publishers. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met een bepaalde adverteerder een deal te sluiten voor extra commissie in de ruil voor extra exposure, dat is vaak voor beide partijen gunstig. Soms kun je ook werken op basis van een combinatie tussen commissie en fixed fee. Zo genereert de publisher extra inkomsten, terwijl de adverteerder meer zichtbaarheid bij relevante bezoekers krijgt. Hoe meer bezoekers, hoe duurder de fixed fee doorgaans is.

Conclusie – Affiliate marketing: doen of niet?

Affiliate marketing is wat ons betreft een prachtige manier van marketing waar je veel geld mee kunt verdienen, zowel als publishers als als adverteerder. Zoals besproken zitten hier wel een aantal kanttekeningen aan. Denk dus niet dat het een kwestie is van slapend rijk worden. De publisher moet zorgen dat er veel traffic naar de website komt en moet in overleg met de adverteerder voor optimaal advertentiemateriaal zorgen. Een publisher website heeft heel wat goede voorbereiding nodig en moet daarnaast ook bijgehouden worden om het een succes te laten blijven. Ook ben je afhankelijk van externe factoren, zoals Google en de adverteerders zelf. Je hebt dus nooit zekerheid voor de toekomst.

Begin als publisher als je er tijd voor hebt, enthousiast over bent en bereid bent er op de lange termijn tijd en energie (eventueel ook budget voor linkbuilding) in te steken. Je hebt dan de grootste kans op succes en kunt er als je het goed doet veel geld uithalen.

Starten als adverteerder? Zorg er dan voor dat je een ideale commissie bepaalt voor je begint. Dit bereken je doorgaans door te kijken naar je concurrentie en iets onder je marge te gaan zitten. Als adverteerder moet je bovendien een pixel integreren op je site, iets wat een beetje technische kennis vergt. Hier helpt je account manager doorgaans overigens wel mee.

Ga jij starten met affiliate marketing? Wij wensen je alvast alle succes toe! En wil je graag advies of meer weten over verschillende verdienmodellen? The Content Case heeft heel wat ervaring, zowel als publisher als als adverteerder, en helpt je graag met het opstarten en/of optimaliseren van jouw affiliate website.