Eerder vertelden we je al over de basis van affiliate marketing. Nu gaan we in op de rol van netwerken binnen je affiliate marketingstrategie. Wat zijn de voordelen voor adverteerders en publishers om te werken met affiliate netwerken? En welke affiliate netwerken zijn een goede keuze voor publishers op de Nederlandse markt?
Affiliate netwerk: de schakel tussen publishers en adverteerders
Een affiliate netwerk is de schakel tussen jou als publisher en tal van adverteerders. Er zijn verschillende affiliate netwerken, ieder met een eigen systeem en portfolio aan publishers. Sommige affiliate netwerken richten zich op bepaalde branches (zoals finance of fashion), terwijl anderen juist een zo breed mogelijk portfolio proberen te voeren.
Waarom werken adverteerders met affiliate netwerken?
Adverteerders gaan een samenwerking aan met affiliate netwerken omdat het een relatief goedkope manier van online marketing en e-commerce is. Ze betalen namelijk alleen commissie per sale of per lead. Een deel van deze commissie gaat naar de publisher, een ander deel naar het affiliate netwerk (dit in combinatie met een maandelijkse fee is de manier waarop netwerken hun geld verdienen).
Het affiliate netwerk speelt bovendien een faciliterende rol, waardoor adverteerders een groot bereik hebben zonder daar noodzakelijk veel tijd in te investeren.
Waarom als publisher aanmelden bij een affiliate netwerk?
Als publisher heb je een affiliate netwerk nodig om commissies binnen te halen. Je kunt ze ook wel zien als een soort ‘software’ of bron voor jouw winst. Het is vrijwel altijd gratis om je aan te melden als publisher, al kan het wel zijn dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Het netwerk verzamelt adverteerders, heeft een platform waarop je trackinglinks om cookies te plaatsen kunt genereren en waarop je banners kunt vinden. Bovendien zie je in een duidelijk overzicht per adverteerder wat de potentie en commissie is. Ook zie je de cijfers: hoeveel kliks en commissie heb je verzameld? Het netwerk doet tevens de uitbetaling. Het verdienmodel van een affiliate netwerk? De adverteerders (webshops of lead generators) betalen in werkelijkheid iets meer commissie dan jij uitgekeerd krijgt. Het verschil is de fee die het netwerk ontvangt voor de bemiddeling.
Een publicatie van affiliate netwerk Awin wees uit dat gekeken vanaf 2016 maar liefst 81% van alle merken affiliate marketing inzet. Gemiddeld genomen is affiliate marketing voor adverteerders verantwoordelijk voor 16% van online orders, een percentage dat vergelijkbaar is met de inkomsten middels organic search (21%) en paid search (20%).
Hoe kies ik als publisher geschikte affiliate netwerken voor mijn website?
Door je aan te melden bij verschillende affiliate netwerken, kun je zoveel mogelijk verschillende adverteerders promoten. Wij raden je dan ook altijd aan om een account aan te maken bij diverse netwerken om de volgende redenen:
- Bij de meeste netwerken meld je je gratis aan.
- Door te werken met meerdere netwerken heb je beschikking tot een groter portfolio aan adverteerders.
- Soms switchen adverteerders van netwerk, als je al een account hebt dan is het proces om links om te zetten laagdrempeliger.
- Indien een adverteerder stopt met affiliate marketing, dan kun je soms de links vervangen door een goed alternatief en heb je een grote keuze.
- Sommige adverteerders zijn aangesloten bij meerdere netwerken. Het is mogelijk dat de commissie bij een van de twee hoger ligt.
TIP: Heb je een bepaalde adverteerder op het oog en weet je niet bij welk netwerk die aangesloten zit? Vaak biedt Googelen op ‘affiliate + naam adverteerder’ uitkomst.
Welke affiliate netwerken zijn er?
Wereldwijd zijn er heel wat netwerken. Wanneer je op de Nederlandse markt actief bent dan zijn de volgende netwerken relevant voor je (willekeurige volgorde).
1. Awin
Awin (voorheen Zanox) is actief in 180 landen en heeft ruim 500 adverteerders in het portfolio in alle branches. Het is een van de grootste publishers van Nederland, maar is daarnaast met afstand de grootste in onder andere Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Voor het aanmaken van een publisher-account betaal je eenmalig €5.
- Gebruiksvriendelijke interface.
- Vaste accountmanager per adverteerder, per programma is het e-mailadres van deze accountmanager direct toegankelijk.
- Enorm portfolio, waaronder veel grote merken. Door samengaan met voormalig netwerk FamilyBlend zitten er ook veel campagnes gericht op jonge gezinnen in het portfolio. Grote namen bij Awin zijn onder andere ANWB, Centraal Beheer en T-Mobile.
2. Tradetracker
Met meer dan 3000 campagnes in diverse branches is Tradetracker het grootste affiliate netwerk in Nederland. Het aanmaken van een account is gratis.
- Gebruiksvriendelijke interface.
- Gigantische portfolio met adverteerders. Onder de grote Tradetracker adverteerders vallen onder andere Financiallease, HEMA en Trivago.
- Creatief in verdienmodellen, hebben Real Attribution model geïntroduceerd, wat vooral interessant is voor publishers die kliks vroeg in de funnel verzamelen (commissie wordt verdeeld over verschillende touchpoints).
3. Daisycon
Daisycon is een van oorsprong Nederlands bedrijf en werd in het jaar 2000 opgericht in Almere. Ondertussen zijn ze wereldwijd actief en bieden ze voor de Nederlandse markt zo’n 800 campagnes aan. Een account aanmaken is gratis.
- Gebruiksvriendelijke interface.
- Focus op fashion, energie, finance, telecom en reizen, zowel grote als kleine campagnes.
- Onderscheidend in aanbod vergelijkingstools, die je eenvoudig implementeert op je website.
- Bekende namen binnen het netwerk van Daisycon zijn onder meer Bunq, NHA en Nord VPN
4. Tradedoubler
Tradedoubler is actief in meer dan 80 landen. In Nederland hebben ze zo’n 70 actieve campagnes, het netwerk is dus relatief klein. Een account aanmaken is gratis.
- Onlangs vernieuwde interface, naar onze mening ook hard nodig.
- Veel internationale campagnes zoals Adobe en Microsoft.
- Sommige campagnes lopen via Tradedoubler Private Partner Network, waarbij de adverteerder een eigen lay-out en interface via Tradedoubler heeft opgezet en waardoor je gemakkelijk direct in contact komt met de adverteerder voor het optimaliseren van campagnes.
5. FinanceAds
Affiliate netwerk FinanceAds richt zich specifiek op programma’s omtrent geld en financiën. Het van oorsprong Duitse bedrijf dat ondertussen door heel Europa actief is, biedt meer dan 150 programma’s van banken, fintechs en verzekeraars. Een account aanmaken is gratis.
- Interface sinds kort ook in Nederlandse taal beschikbaar.
- Perfecte keuze voor Finance branche met adverteerders zoals Bunq, Santander en Bridgefund
- Vaste Nederlandse accountmanager die actief met je meedenkt over het effectief promoten van campagnes.
Overige netwerken
Er zijn nog veel meer netwerken te vinden waar je je in kunt schrijven. Die netwerken zijn echter vaak kleiner of zeer specifiek voor een bepaalde niche. We raden je daarom aan om met twee of drie uit bovenstaand lijstje te beginnen. Ben je op zoek naar aanvullingen, kijk dan ook eens naar:
- Webgains
- CJ Affiliate
- Linkpizza
- Paypro
- Familyblend
- NetAffiliation
- TimeOne (Public-Idées)
- Admitad
Bol.com en Amazon affiliate programma’s
Naast bovengenoemde affiliate netwerken, zijn er ook bedrijven die een eigen affiliate programma runnen. Voorbeelden van grote spelers die dat doen zijn Bol.com, AliExpress en Amazon. Zij voeren een dusdanig groot aanbod dat je er ook voor kan kiezen om hen als hoofdadverteerder te nemen.
Houd er echter rekening mee dat deze partijen geld verdienen aan commissies door het verkopen van producten van anderen. De commissies die je als publisher kunt verdienen zijn daarom over het algemeen aan de lage kant. Het verschilt per type product, dus het advies is daarom om steeds te overwegen of het relevant is om Bol of Amazon als affiliate partner te kiezen of dat je iets beter aanbiedt via een andere partij om er meer aan over te houden.