Wat is A/B testing?
A/B testing is een onderzoeksmethode die gebruikt wordt in digitale marketing om verschillende condities op websites met elkaar te vergelijken. Hierbij kun je denken aan de effectiviteit van twee landingspagina’s die op verschillende manieren zijn ingericht, of het meten van het doorklikpercentage van twee verschillende kleuren call-to-action buttons.
A/B testing heeft als doel om te achterhalen op welke manier je het beste pagina’s op je website kunt inrichten om je doel te bereiken (vaak conversiepercentage verhogen). De testmethode staat ook bekend onder de namen ‘multivariate testing’ en ‘split testing’.
Hoe werkt A/B testing?
Bij een A/B test deel je gebruikers in in random groepen, waarbij iedere groep een andere versie van (een deel van) de website te zien krijgt. Met deze onderzoeksmethode kun je de effectiviteit van verschillende factoren op digitaal niveau meten. Vaak zal hierbij gekeken worden naar een zo hoog mogelijk conversiepercentage.
Naast het gebruik voor websites, kan het ook ingezet worden voor nieuwsbrieven en andere vormen van online marketing. De reden dat het online A/B testen zo populair is, is omdat je de resultaten op deze manier heel concreet kunt monitoren.
Voorbeelden A/B testing
- De buttons van de call-to-action in twee verschillende formaten, met twee verschillende teksten óf in verschillende kleuren.
- Een contactpagina, leadpagina of vragenlijst waarbij je gebruikers wel of juist niet om hun achternaam of telefoonnummer vraagt.
- Een nieuwsbrief waarbij de producten een andere volgorde hebben qua plaats in de nieuwsbrief.
- Dezelfde korting geven onder het mom van gratis verzending tegenover een vast kortingsbedrag op de prijs, of een kortingscode tegenover een reeds verrekende korting.
Hoe zet je A/B testing in?
Om effectief aan de slag te gaan met A/B testing kijk je welke factoren je online zou kunnen aanpassen om het conversiepercentage (of ander doel) zo hoog mogelijk te laten zijn. Hierbij kun je onderzoek als basis nemen, bijvoorbeeld onderzoek over de grootte van buttons, lettertypen, plaatsing van call-to-action of kleurenleer. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar wat ‘goed’ werkt voor het conversiepercentage en je zo een zetje in de goede richting kan geven, wijst een A/B test pas uit of het werkelijk zo is voor jouw website en doelgroep.
Om een goede A/B test uit te kunnen voeren, pas je één factor aan, zoals de kleur van een button of de grootte van een button. Alleen door één factor te manipuleren kun je werkelijk achterhalen wat de invloed is op het gedrag van bezoekers. Stel een concrete hypothese op die je kan testen aan de hand van random testgroepen.
Tools voor A/B testing
Er zijn verschillende tools en plug-ins voor A/B testing op de markt, zoals de gratis testing tool van Google Analytics Content Experiments, het betaalbare Convert’s platform of de uitgebreide premium A/B testing tool VWO, die je 30 dagen als free trial kunt testen.