Wat is een advertorial?
Een advertorial is gesponsorde content die zowel online als offline geplaatst kan worden in bijvoorbeeld magazines. Een advertorial kan verschillende doelen hebben, zoals link building, branding of lead generatie. Advertorials zijn geen redactionele teksten, maar advertenties. De naam zegt dit eigenlijk al, maar het valt lang niet altijd op.
Hoe ziet een advertorial eruit?
Een advertorial, ook wel eens publireportage genoemd in Vlaanderen, is een tekst met illustraties. Kenmerkend is dat het er vaak op lijkt dat dit redactionele content is, terwijl er in werkelijkheid voor betaald is. Publisher geven dit vaak duidelijk weer door termen te gebruiken als ‘advertorial’, ‘sponsored content’ of ‘promotie’, maar dat is ook regelmatig niet zo. Hierdoor ontstaat de perceptie dat het objectieve content is, wat precies de bedoeling is. Binnen de journalistiek wordt het daarom vaak gezien als not done. Advertorials kunnen een zeer krachtig en populair medium zijn voor adverteerders, maar ze worden doorgaans niet gebruikt voor conversiedoelstellingen.
In verband met linkbuilding zijn advertorials erg populair onder SEO-specialisten. Dit is omdat het hier in-content links betreft, die ook in de ogen van Google op een natuurlijk manier verkregen lijken te zijn. Hierdoor zijn ze over het algemeen waardevoller dan een partnerlink of directory. Termen als ‘advertorial’ of ‘gesponsord artikel’ kunnen echter wel een red flag zijn voor de zoekmachine. Die termen geven namelijk duidelijk aan dat ervoor betaald is. Dit maakt het adverteren daarom meestal minder interessant. Hierdoor is het namelijk direct duidelijk dat de link niet op een natuurlijke manier verkregen is.
Verschil tussen advertorial en editorial
Om bovenstaand probleem te voorkomen zie je ook vaak dat (online) magazines betaalde editorials aanbieden. Er bestaat nogal eens verwarring over de verschillen. Editorials worden doorgaan geschreven door de redactie, waar advertorials geschreven worden door een adverteerder of een derde partij. Daarnaast is er voor editorials meestal niet betaald. Je zou namelijk iedere stuk redactionele content als editorial kunnen zien. Aan de doel van tekst kan je vaak afleiden of het om redactionele content gaat of niet.