Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing, ook bekend als performanced based marketing, is een vorm van internetmarketing waarbij omzet wordt behaald door het genereren van leads of verkopen. Hierbij zijn een publisher en adverteerder betrokken. Als publisher plaats je advertenties en doorverwijzingen op je eigen website. Als adverteerder betaal je commissies aan de publisher bij leads of verkopen, afhankelijk van wat je afgesproken hebt met de publisher. De behaalde leads of verkopen worden gemeten door volgcookies die je als publisher plaatst. Als adverteerder plaats je een pixel op je site die het bestelbedrag communiceert.

Handen schudden

Wat is het verdienmodel van affiliate marketing?

Affiliate marketing noem je niet voor niets ook wel performance based marketing. Bij deze vorm van online marketing is het namelijk van belang dat je de resultaten kan meten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld display marketing, waar je enkel kijkt naar het aantal impressies van een reclame-uiting, is de adverteerder zeker van een goede ROAS. Als adverteerder hoef je namelijk pas te betalen op het moment dat er daadwerkelijk een lead of verkoop wordt gedaan.

De commissies die worden betaald voor verkopen of leads verschillen van partij tot partij. Zo betaalt de ene adverteerder commissies van enkele procenten van de verkoopwaarde van de sale. De ander betaalt dan weer een vast bedrag per verkoop. Betalingen kunnen overigens niet alleen voortkomen uit sales, maar ook uit nieuwsbriefinschrijvingen, het invullen van enquêtes en andere manieren van informatie aanleveren. Als publisher is het dus belangrijk dat je weet waar je op moet focussen.

Attributiemodellen: hoe commissie bepalen?

Toen affiliate marketing net opkwam, werd het winstmodel veelal gebaseerd op het principe van last-click counts. Hierbij ken je de commissie toe aan de externe partij bij wie de laatste cookie is geplaatst. De laatste jaren wordt er echter steeds meer gezocht naar andere attributiemodellen, waarbij ook adverteerders die eerder in de customer journey aanwezig zijn recht hebben op commissie. Een reden om te kiezen voor de laatste optie, is dat je voorkomt dat partijen gaan focussen op de laatste klik, in plaats van op het toevoegen van unieke content en waarde. Je kan inmiddels zelfs kiezen voor first-click attributie, maar er zijn ook adverteerders die de voorkeur hebben voor het verdelen van de commissie over verschillende partijen uit de customer journey, bijvoorbeeld met het position based model. Dit adviseren wij vaak als de eerlijkste manier.

Aansluiten bij een affiliate netwerk

Wil je als adverteerder of publisher zelf beginnen met affiliate marketing? Dan kun je je aansluiten bij een affiliate netwerk. Bekende voorbeelden zijn TradeTracker, TradeDoubler en Awin, waarbij onze voorkeur uitgaat naar de eerste. Zij hebben een groot portfolio met aangesloten adverteerders en publishers. Bovendien beschikken ze over een systeem waarmee jouw URL’s omgezet kunnen worden in trackinglinks. Als publisher plaat je deze link op je website en zo kunnen beide partijen alle kliks en sales herleiden.

Via het affiliate netwerk wordt ook de commissie uitgekeerd en zie je in een overzicht alle betalingen van of naar een partij. Overigens werken niet alle adverteerders met een affiliate netwerk, het is ook mogelijk om een eigen affiliate programma op te zetten. Dit zie je vooral bij de wat grotere webshops met een grote naamsbekendheid.