Wat is AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Dit is een open source framework van Google in samenwerking met Twitter. Het is bedoeld om het laden van je mobiele websites drastisch te versnellen en daarmee de gebruikerservaring te verbeteren. Met AMP bouw je ultralichte pagina’s dankzij eenvoudige HTML, die daardoor extra snel laden.

Koffie & Smartphone

Uit onderzoeken blijkt dat het toepassen van het AMP-framework zeer positieve effecten heeft op onder andere organische impressies en click-through rates. Het zorgt daardoor voor meer organisch verkeer. Verbeteringen in laadsnelheid en gebruikerservaring spelen hierbij ook een directe rol.

Hoe weet je dat je met een Accelerated Mobile Page te maken hebt?

Kenmerkend voor AMP is dat je niet op de ‘normale’ manier naar een website gaat wanneer je hierop klikt binnen de SERP, maar dat de pagina geladen wordt binnen de Google omgeving. Zoals de naam al zegt, is dit bedoeld voor mobiele apparaten. Het lijkt daarmee in gedrag op hoe websites geladen worden binnen de Facebook app. 

Je herkent een Accelerated Mobile Page aan een klein grijs icoontje met een bliksemschicht erin (het logo van AMP) naast de URL binnen de zoekresultaten van Google.

AMP on Google logo

De AMP-driehoek

  • AMP HTML: Een afgeslankte versie van HTML. AMP staat slechts een selectie van HTML-tags toe, waardoor niet alle gangbare HTML-elementen toe te passen zijn. Ook CSS kent restricties wanneer je AMP toe wilt passen. Het kent geen nieuwe elementen die je als ervaren developer nog niet kent.
  • AMP JavaScript: Tot voor kort stond AMP het gebruik van custom JavaScript niet toe. De reden was dat dit simpelweg vaak een vertragende factor is, waardoor de keuze voor AMP voor “JavaScript heavy” websites onaantrekkelijk was. In april 2019 is hier verandering in gekomen met de komst van amp-script. Met dit component, dat gebouwd is om optimaal te functioneren binnen AMP met minimaal snelheidsverlies, kan custom JavaScript alsnog gebruikt worden voor Accelerated Mobile Pages. Het amp-script kent wel restricties wat betreft de maximale grootte van een file die het in kan laden.
  • AMP CDN: CDN staat voor Content Delivery Network. Bij een CDN werken servergroepen geografisch verspreid over de wereld met elkaar samen. Zo maken ze voor iedere gebruiker een zo kort mogelijk connectie. Iemand in Nederland communiceert bijvoorbeeld met een server in Nederland en iemand in Japan met een Japanse server, waar in de normale situatie je website op één server staat ergens in de wereld. Het CDN haalt hierbij de content op en plaatst deze in de cache. Hierdoor wordt de content altijd en voor iedereen in de wereld zo snel mogelijk geladen. Bij gebruik van AMP komt je content standaard in de AMP Cache, wat het CDN van AMP zelf is, waar je ook niet onderuit kan. Als je reeds een andere CDN gebruikt en prefereert voor je content, zoals Cloudflare, kan je deze er wel bovenop inzetten.

Alles over Accelerated Mobile Pages en alle benodigde documentatie vind je op AMP.dev.