Wat is het Ansoff model?

Het Ansoff model is een matrix waarmee je de groeistrategie van het bedrijf kunt bepalen. Het model is gebaseerd op het uitbreiden in bestaande en nieuwe markten naar huidige en nieuwe klanten. Hierdoor ontstaan er vier factoren waarop je deze groeistrategie kunt baseren, namelijk marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling en diversificatie.

vrouwen met laptop

De matrix van Ansoff

Het Ansoff model werd voor het eerst in 1957 gepresenteerd in een artikel van Igor Ansoff en wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt als marketingtool. Door te kijken naar het huidige productportfolio en de daarbij behorende klantgroepen kun je kijken naar hoe je kunt groeien als bedrijf, zoals je kunt zien in onderstaande afbeelding.

ansoff matrix

Hieronder bespreken we de vier punten uit de matrix. Daar waar product staat kun je ook het woord ‘dienst’ lezen.

Marktpenetratie Ansoff

Bij marktpenetratie wordt er gekeken naar bestaande producten in bestaande markten. Hierbij staat klantbinding centraal en maak je van initiële gebruikers vaste gebruikers, zodat zij keer op keer bij jou terugkomen voor hetzelfde product.

Om dit te bereiken is het belangrijk dat je een goede service biedt, aan relatiebeheer doet en een kwalitatief product levert, zodat je klanten tevreden over jou en het product zijn. Tevens kun je bestaande klanten triggeren om terug te komen, bijvoorbeeld door middel van een spaaractie en kortingen.

Productontwikkeling Ansoff

Van productontwikkeling is sprake wanneer je een nieuw product introduceert in een bestaande markt. Het bereik is dus aanwezig en het is aan jou de taak om vraag naar dit nieuwe product te genereren.

Een slimme tactiek hierbij is om juist te kijken naar wat je huidige klanten nog missen. Kun je je huidige producten dusdanig uitbreiden door iets nieuws toe te voegen of ga je voor een compleet nieuw product? Ontdek wat de vraag van klanten is en speel daar strategisch op in. Eventueel kun je cross-selling inzetten waarmee je de gemiddelde orderwaarde kunt verhogen.

Marktontwikkeling Ansoff

Wanneer je met bestaande producten in nieuwe markten penetreert dan is er sprake van marktontwikkeling. Hierbij is het vooral van belang dat je je communicatie afstemt op deze nieuwe doelgroepen. Vraag je af via welke kanalen je ze bereikt, op welke manier ze aangesproken willen worden. Tevens is het slim om te kijken hoe de concurrent het aanpakt, omdat je op basis van hun aanpak een betere aanpak kunt baseren.

Diversificatie Ansoff

De meest risicovolle manier van groeien is met een nieuw product een nieuwe markt betreden. Hier is vaak grondig onderzoek voor nodig en daarnaast een slimme marketingstrategie. Je kunt je vast voorstellen dat dit de meest kostbare manier is van groeien. De kans op falen is bij deze strategie het grootst, maar van de andere kant, wanneer je slaagt kan het je bergen met geld opleveren. Dit punt in de Ansoff matrix heeft de grootste kans van slagen wanneer je deze baseert op de blue ocean strategie, waarbij je de concurrentie een stap voor bent door onderscheidend vermogen te creëren.