Wat is B2B marketing?

B2B marketing staat voor Business-to-Business marketing en is marketingcommunicatie die zich richt op andere bedrijven. Het wordt ook wel zakelijke marketing genoemd en staat tegenover B2C marketing, oftewel Business-to-Consumer marketing. 

man met business krant

Relatiemarketing business-to-business

Het aangaan, behouden en versterken van een goede relatie met de klant heeft over het algemeen hoge prioriteit in B2B marketing. Het beslissingsproces duurt langer bij een B2B aankoop en je moet er rekening mee houden dat keuzes voornamelijk genomen worden vanuit zakelijk oogpunt en verstand, in plaats van uit emotie. Branding, alsook het creëren van vertrouwen spelen hierbij een grote rol.

Prijsbeleid B2B marketing

Een van de grootste B2B marketingkenmerken valt in het prijsbeleid. Bij consumentenmarketing kun je sneller inspelen op een vaste prijs met bepaalde korting, maar bij B2B speelt onderhandeling vaak een belangrijke rol. Zo kan het zijn dat je korting biedt bij massa-inkoop, of dat je een minimaal marge wil halen op een duur product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van grote machines, waarbij je in onderhandeling gaat met de klant over de verkoopprijs. 

Prijzen worden bovendien uitgedrukt exclusief btw, omdat de inclusieve prijs voor bedrijven niet relevant is.

Tone-of-voice B2B marketing

Met B2B communicatie wordt vaak een bepaalde zakelijke tone-of-voice gekozen. Er is bij potentiële koper vaak meer voorkennis over producten of diensten aanwezig dan bij consumentenmarketing, dus er wordt meer gesproken in vakjargon.

Welke marketingkanalen inzetten bij B2B?

De keuze voor bepaalde marketingkanalen hangt natuurlijk af van je dienst of product. Toch zie je dat bepaalde opties populairder zijn dan anderen. Zoals je je kan voorstellen is qua social media LinkedIn vaak een goede keuze, omdat mensen hier op zakelijk gebied actief zijn.

E-mailmarketing is interessant voor branding en kan ervoor zorgen dat je top of mind blijft bij zowel potentiële klanten als huidige klanten. Leadgeneratie gebeurt daarnaast ook vaak middels koude acquisitie en direct mail.

Verder is het een pre om hoog te scoren in Google (SEO) en je website netjes op orde te hebben, daarnaast kun je natuurlijk heel gericht adverteren middels SEA op zakelijke keywords. Zo ben je niet alleen voor nieuwe klanten goed vindbaar, maar kom je ook professioneel over.