Wat is B2B2C?
B2B2C staat voor Business-to-Business-to-Consumer en is een business model waarbij bedrijven een samenwerking aangaan met andere bedrijven om op die manier meer consumenten te bereiken. Hierbij staat klantbeleving centraal.
Verschuiving van B2C naar B2B2C
Veel bedrijven verkochten vroeger direct aan de eindgebruiker. Hierbij lag bijvoorbeeld focus op locatie, assortiment en prijs. Tegenwoordig wordt het met focus op deze factoren steeds lastiger om op te vallen. Het aanbod webshops groeit, producten worden gemakkelijker overal beschikbaar en (land)grenzen en afstanden bieden geen barrières meer.
Door deze ontwikkelingen neemt het aantal concurrenten toe. Dit heeft ervoor gezorgd dat bedrijven steeds vaker willen verkopen via een tussenpartij (Business-to-Business), die vervolgens jouw product verkopen aan de consument (Business-to-Consumer).
Toegevoegde waarde B2B2C-model
Door in te zetten op B2B2C, kun je via een ander bedrijf nieuwe doelgroepen bereiken en je afzetmarkt vergroten. Samen met het ander bedrijf voer je de promotie voor jouw producten of diensten. Voorbeelden:
- Offline: Je sluit telefonisch een TV en internetabonnement af bij een provider en krijgt direct de optie aangeboden om een Spotify abonnement erbij af te sluiten.
- Online: Je bestelt een product via Bol.com of Amazon en de producten worden geleverd via externe bedrijven.
B2B2C voordelen en nadelen
Het grote voordeel van B2B2C (marketing) is het vergroten van je doelgroep aan relatief lage kosten. Vaak gaat het om een performance based samenwerking, waarbij er pas kosten (commissie) zijn op het moment dat er inkomsten tegenover staan. Ondertussen heb je wel voordeel aan de marketing die het andere bedrijf voor je voert.
Bovendien wordt het steeds belangrijker om focus te leggen op klantbeleving. Mogelijk is het op de schaal waarop je werkt lastig te realiseren en kun je door B2B2C in te zetten meeliften op een succesvolle en ‘user experience ingerichte’ (web)shop.
Zitten er dan ook nadelen aan B2B2C commerce? Je hebt niet altijd invloed op de manier waarop je in de markt wordt gezet. Het is belangrijk om hier met het andere bedrijf goede afspraken over te maken. Tevens moet je opletten dat je niet in strijd bent met de privacyregels, omdat je klantgegevens uitwisselt met het ander bedrijf.
Groei van B2B2C e-commerce
Vooral online zien we een sterke groei aan B2B2C, vaak ook omdat het goedkoper is om via een ander te verkopen dan het succes van je eigen (web)shop te vergroten. Door af te zetten via een externe webshop vergroot je je betrouwbaarheid en bereik je nieuwe doelgroepen.