Wat is B2C Marketing?

B2C marketing staat voor Business-to-Consumer marketing en is marketingcommunicatie die zich richt op de particuliere markt. Het wordt daarom ook wel consumentenmarketing genoemd. Het staat tegenover B2B marketing, oftewel Business-to-Business marketing.

vrouw met laptop, creditcard en shopping tassen

Soorten B2C bedrijven

Bedrijven die aan B2C marketing doen, richten zich dus op de consument. Binnen B2C bedrijven is er onderscheid te maken tussen diverse soorten ondernemingen:

  • Traditionele bedrijven, zonder (of nauwelijks) online marketing.
  • Gecombineerde fysieke en online aanbieders, die zowel een vestiging hebben als een webshop.
  • Online aanbieders, zowel met als zonder eigen voorraad.

Inspelen op emotie en behoefte

Bij B2C marketing zien we vaak push marketing, waarbij een product of dienst als het ware visueel gezien naar de consument toegebracht wordt. Hierbij wordt ingespeeld op bepaalde emoties en behoeftes, met als doel om consumenten iets te laten kopen, omdat ze het gevoel hebben dat ze het per se moeten of willen hebben.

In B2C marketing zie je vaak kortlopende kortingsacties, om op die manier de consument een extra zetje tot aankoop te geven.

Sociale media voor B2C marketing

Vroeger werd B2C marketing vooral gedaan via traditionele kanalen, zoals tv en radio. Tegenwoordig wordt social media alsmaar populairder. Van Facebook ads en promotionele blogs tot TikTok en YouTube influencer filmpjes, de keuze is reuze wat dat betreft. Ook e-mailmarketing wordt vaak ingezet.

Onderzoek op welke kanalen je doelgroepen aanwezig zijn en stem daar je B2C marketing op af. Je kunt hierbij prima traditionele en online kanalen combineren.

Goed vindbaar zijn via zoekmachine

Bij de verkoop van een product of dienst is het tevens interessant om goed gevonden te worden in zoekmachines als Google. Je wilt natuurlijk dat de consument op jouw website uitkomt en bij jou koopt, niet bij de concurrent. Hiervoor maken de meeste webshops gebruik van e-commerce kanalen zoals Google Shopping en affiliate marketing, maar om de ROAS te drukken is ook belangrijk te focussen op SEO. Zorg daarom dat je website SEO-proof is en dat je gevonden wordt op belangrijke termen. Om professionaliteit en expertise te tonen en extra verkeer te genereren kun je een blog starten. Ben je lokaal actief, verwerk dan ook Local SEO termen.