Wat is een backlink?

Backlinks zijn links/verwijzingen vanuit andere websites naar jouw website. Dit kunnen zowel links naar de homepage als naar subpagina’s zijn. Zoekmachines als Google hechten veel waarde aan backlinks en nemen de waarde van de backlinks mee in de ranking van de zoekmachineresultaten (SEO). Hoe meer backlinks van relevante externe pagina’s (referring domains) er zijn, hoe hoger de waarde geschat wordt. De verzameling van backlinks wordt backlink profiel genoemd.

Sign up link

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Om veel verkeer op je website te krijgen, is het interessant om zo hoog mogelijk te ranken in zoekmachines. Backlinks zijn hiervoor belangrijk. Zoekmachines hechten namelijk veel waarde aan het doorverwijzen door andere relevante sites. Een site zal immers niet naar je doorverwijzen als je een oninteressante site hebt. Althans, dat is hoe robots van zoekmachines beoordelen. Zie het als een soort stem voor je website, een duimpje omhoog. Tegenwoordig worden backlinks steeds vaker ingekocht om zo de paginarank in zoekmachines te stimuleren. Backlinks worden dus niet altijd op een natuurlijke manier verkregen.

Backlinks kopen of natuurlijke links verkrijgen?

Het is voor veel websites een lastige klus om veel natuurlijke backlinks te verkrijgen. Zeker in de beginfase van een website, wanneer je organisch nog niet goed gevonden wordt. Men moet immers eerst van je website weten, voordat ernaar gelinkt zal worden. Om natuurlijke backlinks te krijgen, kun je bijvoorbeeld persberichten sturen in de hoop dat je door anderen wordt opgepikt. Ook met een goed netwerk zou je mogelijk mensen kunnen overtuigen om te linken naar je site.

Wil je op een ‘makkelijkere/snellere’ manier je backlink profiel verbeteren? Dan kun je ervoor kiezen om backlinks in te kopen. Dit kan bijvoorbeeld door artikelen op blogs aan te kopen, advertorials. Hiervoor is het van belang dat je budget hebt. Bovendien is het belangrijk dat de sites waarbij je de artikelen inkoopt, zelf ook als relevant worden gezien door zoekmachines. Om deze relevantie te bepalen zijn er verschillende ‘metrics’ en tools die je kan gebruiken. Hierbij moet je denken aan de Trust Flow en Citation Flow van Majestic, Domain Rank van Ahrefs of Domain Authority van Moz. Die laatste hebben wij overigens weinig vertrouwen in. Elke site heeft een waardebepaling voor deze categorieën en hoe hoger en gebalanceerder de waarden, hoe meer deze site voor jou kan bijdragen aan de positie in de zoekmachine.

De prijzen van ingekochte backlinks lopen overigens sterk uiteen en zijn onder meer afhankelijk van de waarde van de website en de hoeveelheid traffic. Indien je zelf weinig kennis hebt van de waardebepaling van websites en als je geen idee hebt hoe je deze relevante websites vindt, dan is het een aanrader om een specialist in te schakelen. Wij kunnen je hierbij helpen.

Waar op letten bij het (laten) plaatsen van backlinks?

Zoals zojuist al genoemd is het belangrijk dat de kwaliteit van de verwijzende website goed is. Er zijn nog meer punten om rekening mee te houden. Zo is het belangrijk dat de gelinkte websites relevant zijn voor elkaar. Als voorbeeld: een link van een restaurant zou bij voorkeur niet gelinkt moeten worden aan een blog over verbouwen. Het is dan beter om deze te linken aan een foodblog. Daarnaast komt er ook nog een technisch aspect om de hoek kijken. De link moet namelijk ‘dofollow’ zijn, wat inhoudt dat een zoekmachine deze link meeneemt in de beoordeling.