Wat is een barterdeal?

Een barterdeal is een ruildeal met wederzijds voordeel. Vaak is dit gericht op het aanprijzen van een dienst of product. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het testen van een product door een influencer (voor de verkoper een goedkope manier van marketing en voor de influencer een gratis product). De reden om een barterdeal te sluiten vanuit een verkoper is meestal om een goedkope manier van marketing uit te oefenen.

Ruildeal

De barterdeal is dus simpelweg iets ruilen met gesloten beurs. Je kunt het vergelijken met een privésituatie waarbij jij bijvoorbeeld je buren helpt met hun tuin, en zij in ruil daarvoor jou helpen met het aanleggen van je vloer. Of je kent de grappige, welbekende uitspraak in een duur restaurant wel: ‘we zullen in ruil de afwas doen’.

Bij een barterdeal is het de bedoeling dat beide partijen een gelijkend voordeel halen uit de ruil.

Voorbeelden van een barterdeal op zakelijk gebied

Hieronder geven we je een aantal voorbeelden van mogelijke barterdeals.

  • Je hebt een tof consumentenproduct dat je graag onder de aandacht brengt bij je potentiele doelgroep. Je benadert een influencer met de vraag of deze het product onder de aandacht wil brengen in ruil voor een gratis product.
  • Je verspreidt een folder over jouw product. Een niet concurrerende partij die wel aansluit bij je doelgroep verspreidt zelf ook een folder. Je kunt hen een kleine aanprijzing geven in jouw folder in ruil voor een aanprijzing in hun folder.
  • Je bent een goede copywriter, maar hebt geen kennis van development. Je kent een websitebouwer die geen verstand heeft van tekstschrijven. Beiden willen een website oprichten. Jullie kunnen elkaar helpen met jullie specialiteit.
  • Je mag een dagje naar de sauna. In ruil schrijf je een mooi artikel op je blog over je sauna-ervaring.

Hoe sluit je een barterdeal?

Wil je graag een barterdeal sluiten? Dan zijn er verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen. De allereerste is zelf een overzicht maken van mensen/bedrijven met wie je graag welke barterdeal zou willen sluiten. Denk daarbij goed na over of het een eerlijke ruil is en of je de ander ook iets te bieden hebt, want het moet aantrekkelijk zijn voor beide partijen. Heb je dit helder? Benader dan de persoon of het bedrijf in kwestie en doe je voorstel.

TIP: Gaat het bedrijf of de persoon in kwestie niet in op de barterdeal? Dan kun je altijd nog een betaalde samenwerking voorstellen.

Naast zelf aan de slag gaan, zijn er daarnaast ook platformen waar je ruildeals kan maken. Voorbeelden hiervan zijn Hulc, Sitedeals, Linkpizza en Croqqer. Ga eens op onderzoek uit en bekijk de relevante mogelijkheden voor jouw bedrijf, dan kun je er mooie deals voor beide partijen uithalen.