Wat is de Blue Ocean strategie?

De Blue Ocean Strategy is een strategie waarbij je op zoek gaat naar nieuwe en onbenutte markten waar je (nog) geen last heb van concurrentie. Hierdoor kun je onderscheidend vermogen creëren met je producten en diensten. De Blue Ocean Strategy werd in 2005 gepubliceerd in een marketingboek van W. Chan Kim en Renée Mauborgne.

Innovaties voor concurrentievoordeel

Wanneer bedrijven strategisch denken, dan wordt er al snel een keuze gemaakt tussen meer innovatie of een prijsvechters-strategie. De prijsvechters hebben vaak niet genoeg om te investeren in innovatie. Degenen die innoveren moeten hogere prijzen vragen om de investeringskosten te dekken. De Blue Ocean Strategy daagt je juist uit om zowel de prijs laag te houden én meer waarde te bieden. Hierdoor maak je het extreem moeilijk voor je concurrent om dezelfde markt te betreden.

Kortom, de Blue Ocean Strategy:

  • Spreekt een onbenutte markt aan
  • Levert een dienst of product die/dat onderscheidend is
  • Focust op innovatie en prijs-kwaliteit

Blue Ocean versus Red Ocean Strategy

De Blue Ocean Strategy is dus een innovatieve manier van je product of dienst in de markt zetten. Daar tegenover staat de Red Ocean Strategy, waarbij je penetreert in markten die alleen vandaag de dag beschikbaar en bekend zijn en waarin veel concurrentie is. Je kunt je vast voorstellen dat het moeilijker is om in deze huidige markten met veel concurrentie hoge winst te behalen, omdat je óf innovatief moet zijn óf heel erg op prijs moet spelen. Er zijn minder mogelijkheden bij de Red Ocean Strategy om je te onderscheiden van je concurrent.

Bij de Red Ocean Strategy maken de klanten een afweging tussen prijs-kwaliteitverhouding. Bij de Blue Ocean Strategy ben je uniek met je product en dienst waardoor je de markt voor jezelf hebt.

Zoektocht naar de ‘Blauwe Oceaan’ Strategie

Bij het toepassen van de Blue Ocean Strategy kun je ervoor kiezen om een compleet nieuwe markt te creëren. Het is echter ook een optie om je strategie te baseren op een bestaande markt en daarbij te innoveren tot een nieuw product of een dienst waar je vraag naar creëert (en die een concurrent niet biedt). Maar hoe kom je hier nu toe? Een algemeen stappenplan:

  1. Bepaal je concurrentie.
  2. Stel de concurrentie-factoren op.
  3. Benchmark je concurrentie in een matrix (rij en kolom van concurrentie en factoren waarbij je puntsgewijs aangeeft in hoeverre ze van toepassing zijn in het totale aanbod).
  4. Ontdek de Blue Ocean, oftewel kijk waar concurrenten ‘belangrijke dingen missen’, en denk precies de andere kant op van wat het huidige aanbod is. Schuif als het ware de aangemaakte matrixpunten (eigenschappen van het product of de dienst/de concurrentiefactoren) de andere kant op.
  5. Werk je strategie uit tot een uniek product of dienst.

Fantastisch plan gereed?! Nu nog in de markt zetten! Heb je hulp nodig bij het creëren van bekendheid van je product of heb je een webshop die je hoger wil laten ranken in de zoekmachine? Neem dan contact met ons op!