Wat is bounce rate?

De bounce rate is een statistiek van je website dat duidt op het percentage bezoekers dat je website verlaat zonder door te klikken naar een andere pagina op je website. Hoe hoger dit percentage, hoe meer van je bezoekers bouncen. Over het algemeen wordt een hoog bounce percentage (maximaal 100%) als negatief gezien, omdat dit betekent dat bezoekers niet geïnteresseerd zijn om verder te kijken op je site. Een hoge bounce rate kan echter ook betekenen dat bezoekers gevonden hebben wat ze zochten.

Bounce

Hoe achterhaal je de bounce rate?

Elke pagina binnen je website heeft een eigen bounce rate. Het percentage varieert tussen 0% en 100%, waarbij 0% betekent dat iedereen doorklikt naar een andere pagina binnen je site. In praktijk zal dit cijfer vaak geen 0% zijn. Om van je eigen pagina’s de bounce rate te bekijken, kun je Google Analytics aan je website koppelen. Hierin vind je een duidelijk overzicht van welke pagina’s hoog en laag scoren qua bounce percentage. 

Welke factoren beïnvloeden de bounce rate?

De bounce rate wordt bepaald door je bezoekers, dus wat dat betreft is het van de ene kant lastig om hier invloed op uit te oefenen. Van de andere kant zijn er wel een aantal factoren waarmee je je website aantrekkelijk kan maken om meerdere pagina’s te bezoeken. Dat begint met een goede laadtijd van je website. Een goed functionerende website is de eerste stap om bezoekers niet meteen weg te laten drukken. 

Daarnaast is het belangrijk dat je paginatitel en meta description een reëel beeld geven van wat men op de pagina kan verwachten. Zo niet, dan is de kans groot dat bezoekers snel weg zijn en informatie op andere websites gaan zoeken. 

Ten derde is sterke content een must. Wanneer een bezoeker tevreden is over de kwaliteit van de informatie, zal diegene sneller andere pagina’s van je gaan lezen. 

Tot slot kun je zorgen voor een goed linkbeleid. Link op je landingspagina door naar andere pagina’s binnen je website die gerelateerd zijn aan de content die ze net gelezen hebben. Wil je dat ze contact met je opnemen? Link dan door naar je contactpagina.

Is een hoge bounce rate slecht?

De voorkeur gaat uit naar een zo laag mogelijke bounce rate, want dat betekent dat bezoekers geïnteresseerd zijn in de rest van je website. Daarnaast zou een hoge bounce rate een negatieve beoordeling kunnen hebben voor je page rank in zoekmachines. Of een hoge bounce rate betekent dat je een slechte website hebt? Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Het kan er namelijk ook simpelweg op duiden dat we bezoeker direct op je site heeft gevonden wat hij of zij zocht.

Wanneer je de percentages gaat bekijken, analyseer dan altijd het bounce percentage in combinatie met de inhoud en het doel van de betreffende pagina en de tijdsduur dat bezoekers op deze pagina zijn. Hierop kun je conclusies trekken en vanuit daar uit actie ondernemen.