Wat is een canonical?

Een canonical, of canonieke URL, is een HTML-element waarmee je aan kan wijzen wat de originele versie van een pagina is. Door gebruik te maken van het rel=canonical element vertel je de zoekmachine spider welke URL door de zoekmachine geïndexeerd moet worden als er meerder overeenkomende pagina’s zijn.

Uniek snoepbeertje

Wanneer gebruik je een canonical?

Het komt wel eens voor dat er binnen één domein een pagina bereikbaar is via meerdere URL’s. Denk je bijvoorbeeld eens in dat een webshop een product verkoopt dat in meerdere productcategorieën geplaatst is. Zo kan een boek in zowel de categorie Nederlandstalige boeken als de categorie non-fictie boeken geplaatst worden, terwijl het boek ook bereikbaar is zonder eerst een categorie te kiezen, zoals via een zoekmachine. In dit geval kent dit boek dan vaak minimaal 3 URL’s:

  • https://www.voorbeeldwebshop.xx/boek-y
  • https://www.voorbeeldwebshop.xx/nederlandstalige-boeken/boek-y
  • https://www.voorbeeldwebshop.xx/non-fictie-boeken/boek-y

Voor de gebruikerservaring kan het wenselijk zijn dat je alle drie de URL’s gebruikt. Om deze pagina’s alle drie goed geïndexeerd te krijgen door de zoekmachine, zou je unieke teksten kunnen gaan schrijven om duplicate content te voorkomen. Je krijgt dan echter interne concurrentie, wat niet bevorderlijk is voor je organische rankings.

Om deze problemen te voorkomen kies je één van de drie URL’s, vaak de meest generieke, en kies je deze als de “originele URL”. Op alle drie de URL’s plaats je vervolgens het HTML-element

<link rel=”canonical” href=”https://www.voorbeeldwebshop.xx/boek-y”/>

Hierdoor wordt het voor de zoekmachine duidelijk welke URL van je website geïndexeerd moet worden. De andere twee worden dan als het ware genegeerd bij het indexeren. De canonical link plaat je dus ook in de broncode van de originele URL zelf. Dit noem je een self-referencing canonical tag. Bij sommige content management systemen, zoals Magento, gebeurt het plaatsen van canonical tags automatisch.

Canonicals kan je ook gebruiken wanneer dezelfde content in dezelfde op verschillende domeinen geplaatst wordt. Dit is niet hetzelfde als hreflang elementen. Let er wel op dat iedere pagina maar één canonical element in de broncode kan hebben staan.

Verschil tussen een canonical en een redirect

We kunnen ons voorstellen dat je je na het lezen van bovenstaande afvraagt wat dan het verschil is tussen een canonical en een redirect. Dat is eigenlijk heel simpel: bij een canonieke URL blijven alle URL’s werken, de pagina blijft bereikbaar via alle links. Dit terwijl de URL’s die je doorverwijst met een redirect niet meer werken, maar zich simpelweg aanpassen naar de “hoofd” URL. Een redirect is daarnaast gemakkelijk te herkennen aan een HTTP-statuscode die begint met een drie (3xx). Voor de zoekmachine is het resultaat wel hetzelfde.