Wat is een Captcha?

Een captcha is een spamtest die wordt ingezet wanneer je online gegevens verstuurt. Hierbij bevestig je door middel van het invullen van een letter en/of cijfercombinatie of andere opdracht dat je een menselijke gebruiker bent. De afkorting captcha staat voor Completely Automated Public Turing test to Tell Computers and Humans Apart. 

Facebook captcha

Reactietest voor gegevensverwerking 

Zoals je hierboven leest is de term captcha niet zomaar een verzonnen naam. De afkorting slaat simpelweg op ‘een test waarmee computers van mensen onderscheiden kunnen worden’. De T staat voor (Alan) Turing, de IT’er die in 1950 al een methode voorstelde om het denkvermogen van kunstmatige intelligentie te testen. 

Spam voorkomen 

Captcha’s worden ingezet bij webapplicaties waar input van gebruikers gevraagd wordt. Hierbij kun je denken aan het invullen van contactformulieren, het geven van reviews of het aanmelden voor een nieuwsbrief.  

Door het toevoegen van een captcha voorkom je dat automatische spam en clickrobots je gegevens besmeuren, bijvoorbeeld met reclame, links of rare e-mailadressen bij de nieuwsbriefinschrijving. Let op, hoewel een captcha weerstand biedt tegen spam, is het nooit 100% te garanderen dat je geen spam binnenkrijgt. Spammers en hackers zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om een systeem binnen te dringen. 

Welke vormen van captcha’s zijn er? 

Captcha’s zijn een vorm van Human Verification en worden ingezet in de volgende vormen: 

  • Tekst captcha’s: bestaat uit een letter- en/of cijfercombinatie waarbij de tekens verbogen zijn en de gebruiker de tekst correct moet overnemen. 
  • Beeld captcha’s: bestaat uit grafische elementen waarbij de gebruiker foto’s met een vergelijkbaar onderwerp of betekenis aan moeten klikken. 
  • Logica captcha’s: bestaat uit een vraag die je moet beantwoorden, bijvoorbeeld rekenvragen  of tekstvragen over een thema. 
  • Audio captcha’s: bestaat uit een audiofragment waarbij de gebruiker moet luisteren en bijvoorbeeld een rij cijfers in moet vullen. Deze kan ingezet worden voor gebruikers met een visueel handicap. 
  • Gamification captcha’s: bestaat uit simpele mini game die voltooid moet worden. 

Zelf captcha inzetten? 

Door het inzetten van een captcha biedt je weerstand tegen spam. Er kleeft echter ook een nadeel aan. Zo kwam uit diverse onderzoeken naar voren dat gebruikers een captcha als irritant ervaren, al helemaal wanneer het hen niet lukt om op te lossen. Mogelijk dat je zelf een voorbeeld voor de geest kan halen dat je de letters van de captcha niet goed kon onderscheiden of een puzzel niet op kon lossen. 

Welk type captcha kun je het beste inzetten? Met audio captcha’s blijkt de meeste tijd gemoeid te zijn voor de gebruiker, hetgeen een negatieve invloed heeft op de bounce rate. Gamification wordt over het algemeen als een ‘leukere’ manier ervaren. Om erachter te komen wat voor jouw website het beste werkt kun je A/B testen uitvoeren.