Wat is clickbait?
Clickbait is een advertentie of kop van een titel die dusdanig aandacht wekt en gedramatiseerd is dat het enorm veel mensen aantrekt om te klikken. De verwachting die gecreëerd is voor de gebruiker wordt vervolgens echter niet waargemaakt. Clickbait is een lokkertje om je binnen te halen.
Waarvoor wordt clickbait gebruikt?
Clickbait komt vooral veel voor op sociale netwerken, zoals Facebook, Instagram en Twitter. Mensen die door hun nieuwsoverzicht scrollen worden getrakteerd op een enorm schreeuwende afbeelding en tekst die onmiddellijk interesse wekt. Clickbait geeft je het gevoel dat je het móet weten, het wekt nieuwsgierigheid of verbazing op of is controversieel. Vaak worden hierbij krachttermen gebruikt zoals “schokkend”, “bizar” of “extreem”. Ook wordt er gebruikt van zinnen als “Wat er toen gebeurde, geloof je nooit…” of “5 tips die je niet mogen ontgaan”. Hierdoor wordt de gebruiker getriggerd om te klikken en landt vervolgens op een pagina waar de geschepte verwachting niet waar wordt gemaakt. De plaatser van de clickbait heeft echter zijn doel bereikt, namelijk een hoge click-through rate en dus veel bezoekers.
Als je zelf clickbait plaatst is dit over het algemeen moordend voor het conversieratio en de bounce rate, de bezoeker vindt immers niet wat hij of zij verwacht had. Dat is dan vaak ook niet het doel van de clickbait. Clickbait wordt voornamelijk geplaatst door websites die CPM als hun verdienmodel hebben, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Google AdSense. Hiervoor geldt namelijk simpelweg: hoe meer bezoekers, hoe meer inkomsten.
Clickbait wordt ook wel eens gebruikt om leads te genereren of (affiliate) cookies te plaatsen. Hierover bestaat echter veel controverse, omdat er veel twijfels bestaan over het nut en de kwaliteit van deze leads.
Wat te doen tegen clickbait?
Facebook wordt steeds beter in het herkennen van clickbait, wat betekent dat dergelijke advertenties simpelweg niet goedgekeurd worden. Dat betekent echter niet dat er helemaal geen sprake van is. Ben je “slachtoffer” van clickbait, zorg er dan in ieder geval voor dat je nooit persoonlijke informatie achterlaat, een account maakt of een betaling doet als je de bron niet vertrouwt of kent.