Wat is conversie?

Conversie betekent in e-commerce dat een bezoeker een bepaalt doel bereikt binnen je conversiepad. Dit kan een sale of een lead zijn, maar kan ook simpelweg betekenen dat iets in het winkelmandje geplaatst wordt of dat ergens op geklikt wordt, afhankelijk van de ingestelde conversiedoelen.

Betaling in winkel

Conversie meten

Conversie wordt berekend door middel van een conversieratio dat altijd uitgedrukt wordt in percentages, meestal tot twee decimalen. Het conversieratio geeft aan hoeveel procent van de sessies tot een conversie heeft geleid. Deze rekensom ziet er als volgt uit:

100 / # Sessies * # behaalde doelen = … %

Het conversieratio (CVR) is een belangrijke kwaliteitsmeter, omdat dit het succes van je website en de kwaliteit van je bezoekers aantoont. Je kan nog zoveel bezoekers hebben, als er geen conversie volgt, dan heb je er onder de streep helemaal niets aan. Voor een webshop is het conversieratio naast het aantal bezoekers en de gemiddelde orderwaarde de belangrijkste waarde om te berekenen wat je website oplevert.

Conversiedoelen zijn in te stellen via je Google Analytics omgeving, via de volgende stappen:

  1. Klik op “Beheerder” (linksonder het Analytics startscherm) of wanneer dit niet voluit uitgeschreven zichtbaar is op het tandwieltje.
  2. Ga onder het het tabblad “Weergaven” naar “Doelen”
  3. Klik op de rode knop met “+ Nieuwe doel”
  4. Maak nu een doel aan voor het meten van opbrengst, acquisitie, een vraag of betrokkenheid. Hiernaast heb je de mogelijkheid tot het instellen van slimme doelen of een aangepast doel.
  5. Klik op doorgaan.
  6. Geef een naam aan je doel en klik een conversietype (bestemming, duur, pagina’s/schermen per sessie of gebeurtenis) aan.
  7. Klik op doorgaan
  8. Stel de gewenste details voor het meten van het conversietype in. Voor elk conversietype moet je verschillende labels invullen afhankelijk van je wensen.

Conversie-attributie

Conversie wordt standaard gemeten via het last-click attributiemodel, maar de conversie kan ook op andere manieren verdeeld worden door middel van je voorkeuren voor attributie.