Wat is CTR?
CTR staat voor click-through rate, of in het Nederlands klikfrequentie. Click-through rate wordt altijd aangeduid in percentages en geeft aan hoe groot het aandeel mensen is dat ergens op doorklikt. Een click-through rate bereken je met de volgende formule:
(100 / # impressies) * # kliks = ..%
Waarom is CTR belangrijk?
Click-through rate is een zeer belangrijke metric in zowel SEO als SEA, maar ook on-site, omdat dit aangeeft hoe relevant je link, advertentie of imagery is voor dat wat een gebruiker zoekt. Het is daarmee een essentiële metric om de kwaliteit en effectiviteit van je werk te bepalen. Je kan immers enorm veel impressies hebben, je hebt er niets aan als er niemand klikt.
Als je een lage CTR hebt, kan dit allerlei oorzaken hebben, zoals verkeerde keyword targeting, meta data die niet genoeg aanspreekt of een slechte positie. Daarnaast kan het er op wijzen dat de kwaliteit of relevantie van je call-to-actions, afbeeldingen of links te laag is.
Verschil tussen click-through rate en conversieratio
Click-through rates en conversieratio’s worden nog wel eens door elkaar gehaald. Er is echter één belangrijk verschil: bij een conversieratio heeft de gebruiker al een bepaalde transactie gedaan (bijvoorbeeld een sale of lead), terwijl het click-through rate niet meer aangeeft dan dat de gebruiker ergens op geklikt heeft. De click-through rate zit daarmee binnen het transactieproces een stap voor het conversieratio.
CTR en CVR (conversieratio) zijn wel aan elkaar gerelateerd, je hebt immers minder bezoekers om een conversieratio mee te berekenen als de CTR laag is. Dat hoeft echter niet per definitie negatief te zijn. Door een extreem hoge CTR kan je conversieratio een duik nemen als de landingspagina niet relevant is aan waar mensen op klikken. Zo kan je een enorm schreeuwende advertentie creëren met een misleidende tekst, waardoor de CTR omhoog schiet, als de verwachtingen van de gebruiker na die klik vervolgens echter niet waar worden gemaakt, dan zal het conversieratio zakken. Clickbait is hier een goed voorbeeld van.