Wat is een deeplink?

Een deeplink of dieplink is een link die naar een andere pagina dan de homepage linkt. Het kan hierbij om een pagina of afbeelding gaan.

Deeplinking is belangrijk voor SEO, omdat zoekmachines het positief beoordelen als een website veel onderliggende links heeft. Zo laat je zien dat je relevant bent voor de bezoeker en dat je hem of haar ondersteunt bij het verzamelen van informatie.

geschakelde ketting

Deeplink voordelen

De voordelen van deeplinking zijn duidelijk. Bezoekers willen zo snel mogelijk de juiste informatie verzamelen wanneer ze op jouw pagina terechtkomen. Om te voorkomen dat de bezoeker een grote zoektocht moet houden, zorg je dat alle belangrijke informatie beschikbaar is vanuit één pagina. Dit kan door te deeplinken.

  • Relevanter zijn voor bezoekers, zoektijd besparen, aandacht behouden en betrouwbaarheid uitstralen.
  • Positief effect op de kwaliteit van je website en de rankings in de zoekmachine.

In blogs kun je bijvoorbeeld deeplinken naar begrippen en onderzoeken. Hierbij kun je een korte beschrijving van de informatie geven en doorverwijzen via de hyperlink naar uitgebreidere informatie. Verder is het deeplinken naar producten, diensten en categorieën binnen je website interessant.

Deeplinken websitestructuur

Voor je eigen website is het belangrijk om in teksten zelf te deeplinken, maar ook een goede websitestructuur draagt bij aan het behouden van de bezoeker. Zorg voor overzichtelijke navigatiemogelijkheden, zodat de bezoeker direct weet waar hij of zij moet klikken om iets te vinden op je website.

Deeplinks voor linkbuilding

Als je actief bezig bent met linkbuilding dan is dieplinken een slimme zet. In artikelen voor linkbuilding worden vaak één of twee do-follow links geplaatst. Om een natuurlijk linkbuildingprofiel te creëren, laat je bijvoorbeeld een artikel plaatsen over een bepaald onderwerp dat samenhangt met een pagina op je website. Op die manier kun je de pagina’s meer waarde meegeven.

Als wij bijvoorbeeld een gastblog over SEO mogen schrijven voor een website, dan kunnen we daarin tips opnemen voor betere vindbaarheid met daarnaast een link naar het artikel SEO optimaliseren: 15 tips voor Google vindbaarheid! Op die manier krijgt het artikel autoriteitspunten. 

Hoe meer kwalitatieve sites er op deze manier naar jouw pagina’s linken, hoe groter de kans op hoge ranking. Kies bij voorkeur voor het linken naar pagina’s met een call-to-action, of voeg die later toe als je in de statistieken ziet dat bepaalde pagina’s goed bezocht worden.

Deeplinks voor affiliate marketing

Plaats je affiliate links op je website, dan zit het deeplinken net iets anders in elkaar. Hierbij wordt de link door een deeplinkgenerator gehaald en omgezet tot een trackinglink. Deze krijgt dan vaak een URL waarin de naam van het affiliate netwerk is opgenomen.

De URL’s zien er na omzetten niet echt ‘clean’ uit en daar wordt de zoekmachine dan weer juist niet zo blij van. Om dit op te lossen kun je de links ‘cloaken’, oftewel omzetten tot een nette link waarvan je niet ziet dat het een affiliate link is. Hierbij bepaal je zelf hoe de URL eruit ziet, maar wordt de cookie alsnog geplaatst. Je tagt de links als no-follow, zodat de zoekmachine deze affiliate links niet indexeert.