Online display advertising, ook wel banner advertising genoemd, is een manier van adverteren waarbij banners, video’s, afbeeldingen of andere beeldadvertenties worden ingezet met als doel meer bezoekers te bereiken. Hierbij kan het gaan om het creëren van naamsbekendheid of het genereren van kliks, leads of sales. Display advertising gebeurt online via websites en mobiele applicaties.

billboards in drukke straat

Hoe zet je display advertising in?

Display advertising is een visuele manier van adverteren en zorgt voor herkenbaarheid. Je kunt bijvoorbeeld een banner laten plaatsen op een andere website met veel bezoekers. Ook kun je adverteren via een app. Speel je bijvoorbeeld ooit spelletjes op je telefoon? Je herkent dan vast wel de reclames die bij gratis apps voorbijkomen. Ook via social media krijg je vaak reclame-uitingen te zien.

Voorbeelden van systemen om display advertising in te zetten:

  • Google Ads: het Google Display netwerk zorgt ervoor dat jouw banner zichtbaar wordt op verschillende websites. Hiervoor betaal je geld voor bepaalde keywords, je bepaalt zelf je budget. Targetting gebeurt op basis van gegevens van Google. 
  • Programmatic advertising: hierbij wordt machine learning ingezet om advertenties op het juiste moment aan de juiste doelgroep te laten zien. Dit wordt gedaan op basis van surfgedrag (cookies) en andere factoren waarmee een programma bepaalt wat relevant voor je is (algoritme). Je koopt advertenties in via een Demand Side Platform (DSP), zoals ORTEC Adscience, AppNexus en Adobe Media Optimizer.
  • Direct contact met publisher: verschillende websites bieden mogelijkheden om je banner zichtbaar te maken. Hiervoor betaal je bijvoorbeeld een vast bedrag per maand of CPM, dat over het algemeen bepaald is aan de hand van het aantal bezoekers per maand.

Waarom display advertising inzetten?

Display advertising is een effectieve manier van adverteren en dat om meerdere redenen. Zo is het een goede manier om herkenbaarheid te creëren, want als je iets ziet dan is dat gemakkelijker te onthouden. 

Naast het verhogen van je naamsbekendheid, kun je er ook heel gericht mee targetten en daarmee meer verkeer naar je webshop krijgen. Zowel nieuwe bezoekers die door een ad aangesproken worden, als huidige klanten die nog eens aan je herinnerd worden kunnen doorklikken en een aankoop doen. Het is bovendien een effectief middel voor bezoekers die al in de beslissingsfase zitten (en bijvoorbeeld al iets in het winkelmandje hebben geplaatst) om hen nog eens te herinneren om terug te komen.

Tot slot is het inzetten van display advertising een meetbare manier van marketing. Je weet precies wat eruit komt, welk percentage er doorklikt, welke doelgroep je het meest aanspreekt, et cetera. Ook kun je A/B testing doen met verschillende banners (zowel qua opmaak als formaat). Doordat je alles zo nauwkeurig kunt meten, kun je je toekomstige advertenties beter afstemmen op je doelgroep. Het nadeel van display advertising is dat je geen garantie op succes hebt. Als je je banners niet effectief inzet, kan het zijn dat ze niets opleveren onder aan de streep.