Wat is dropshipping?

Dropshipping is een vorm van e-commerce, waarbij webshops producten aanbieden die ze zelf niet op voorraad hebben. Wanneer een consument een aankoop doet via die webshop wordt het product via een externe partij ingekocht en verzonden. Hierbij is de dropshipper dus een tussenstation voor de verkoop, maar vindt de werkelijke productlevering plaats vanuit een andere fabrikant of groothandel.

Hoe werkt dropshipping?

Dropshipping is een vorm van het B2B2C-model. Bij dropshipping koop je het product extern wanneer een klant in jouw webshop een aankoop doet. De verkoopprijs is de inkoopprijs en verzending + marge.

  1. De klant koopt iets via jouw webshop.
  2. Jij bestelt het product extern en laat het direct versturen naar het adres van de klant.
  3. De prijs voor inkoop en verzending ben je kwijt en de marge houd je over.

Voordelen dropshipping

Bij klassieke detailhandel worden producten op grote voorraad ingekocht en opgeslagen. Bij dropshipping heb je zelf geen voorraad. Dat scheelt opslagkosten en risico op het niet verkopen van de producten. Dropshipping voordelen:

  • Weinig of geen startkapitaal nodig om een webshop te beginnen.
  • Geen risico op overstock van onverkochte voorraad (dead stock).
  • Geen opslagkosten.
  • Minder transportkosten.
  • Groot productassortiment voeren en gemakkelijk testen met nieuw aanbod, omdat er vooraf niet ingekocht hoeft te worden.
  • Dropshipping kan vanaf iedere locatie en je gaat gemakkelijk internationaal. Je hebt alleen een internetverbinding nodig.

Nadelen dropshipping

De voordelen van dropshipping klinken goed, maar zijn er ook nadelen aan verboden? Wel een paar! Dat zit hem vooral in het beïnvloeden van de klanttevredenheid en het zicht houden op de verzending. Dropshipping nadelen:

  • De verzending wordt extern gedaan, steeds vaker vanuit China. Bij beschadiging, (te) late levering of het kwijtraken van een pakket in de post lukt het als dropshipper niet altijd om het pakket te traceren of een vergoeding te krijgen.
  • Je hebt de producten niet altijd in handen gehad en weet dus ook niet altijd of de klant een goed product ontvangt zoals jij het in de webshop verkoopt. Tip is om het product eerst zelf eens te kopen en te testen.
  • Ontvangen klachten zijn door bovengenoemde redenen lastiger om op te lossen en het brengt zowel een financieel als een klanttevredenheidsrisico met zich mee.
  • Relatief lage winstmarge of een (té) hoge verkoopprijs.
  • Er zijn geen branding mogelijkheden bij de verpakking van het product, zoals dozen met logo of een folder in de doos.

Winstmarge dropshipping

Dropshipping is al jarenlang een erg bekende praktijk, veel grote bedrijven doen het al langer met grote producten zoals wasmachines, meubelen of televisies. Deze worden dan direct vanuit de leverancier verzonden, waardoor de verkopende partij ze niet op voorraad hoeft te houden. Dit is voor alle betrokken partijen voordelig, want het scheelt het verschepen van grote producten, waardoor de kosten lager zijn voor alle partijen en het scheelt de verkopende partij ruimte in zijn magazijn. Niks nieuws onder de zon in principe.

Dropshippen wordt echter steeds bekender en niet altijd in goede zin. Het wordt regelmatig gezien als een makkelijk verdienmodel. Met name webshops die dropshippen vanuit Aliexpress komen als paddenstoelen uit de grond en consumenten hebben over het algemeen steeds vaker in de gaten dat zij te maken hebben met een dropshipping webshop. Als ze door even te Googlen zien dat ze bij jou €50 betalen voor iets dat op AliExpress €15 kost, dan ben je al snel je betrouwbaarheid verloren. Er zijn al hele Facebookgroepen opgericht om dergelijke webshops uit de lucht te krijgen, veel mensen vinden het namelijk ruiken naar oplichting.

Een hoge marge/verkoopprijs kan klanten dus afschrikken. Met een kleine commissie, waarbij de prijs al sneller realistisch lijkt, zullen klanten wellicht minder snel op Chinese websites gaan zoeken naar hetzelfde product. Het nadeel is dan wel weer dat je minder aan de verkoop overhoudt. Je hebt bovendien nog steeds nul invloed op het verzendproces. Vaak ligt de winstmarge op 15% tot 50%, maar er zijn ook uitschieters van webshops die de prijs meer dan verdubbelen.