Wat is duplicate content?
Duplicate content, oftewel dubbele content, wil zeggen dat er meerdere webpagina’s zijn met dezelfde inhoud. Dit kunnen zowel interne als externe pagina’s zijn. Duplicate content heeft over het algemeen een negatieve invloed op de SEO van websites. Het algoritme van Google zorgt ervoor dat de pagina’s met dubbele informatie niet gevonden worden. Manieren om dit te voorkomen te voorkomen is bijvoorbeeld gebruik maken van een redirect of canonical tag. Het best is natuurlijk om helemaal geen duplicate content of plagiaat te publiceren.
Wanneer is er sprake van duplicated content?
Als twee of meerdere pagina’s nagenoeg dezelfde informatie bevatten, dan spreekt men van duplicated content. Zoekmachines straffen hierop af en laten je gehele website dalen in de rankings. Het is niet precies bekend welk percentage van de informatie identiek moet zijn, maar er wordt vermoed dat het percentage rond de 70% ligt. Een enkele pagina wordt vaak al veel minder goed gevonden als het plagiaatpercentage boven de 10% is.
Duplicated content kan zowel op interne als externe pagina’s te vinden zijn. Zodra dezelfde informatie op een andere URL staat dan is er al sprake van deze dubbele content. Het gaat hier overigens niet om vormgeving of code, alleen zichtbare content.
Het gevolg van duplicated content
Duplicated content is over het algemeen slecht voor de ranking van een algehele site en losse pagina’s in een zoekmachine. Er zijn een aantal factoren die invloed hebben op de uiteindelijke gevolgen van de duplicated content:
Duplicated content op externe pagina: wanneer een externe pagina jouw content letterlijk overneemt dan zal een zoekmachine als Google de originele plaatser niet afstraffen. Hiervoor moet Google wel kunnen bepalen wie de originele plaatser is en dat gaat in praktijk niet altijd goed. Ook al heb jij het eerder geplaatst, kan een andere pagina’s immers nog steeds eerder opgenomen zijn door Google. Het is aan te raden om de plaatser van de duplicated content te verzoeken om de content te verwijderen. Let op, wanneer je een persbericht verspreidt, kan deze duplicated content juist wel weer zorgen voor meer kliks en links naar jouw website, zolang jouw eigen bericht maar als origineel wordt gezien.
Duplicated content op interne pagina: soms kies je er bewust of onbewust voor om dezelfde content te plaatsen. Zo kan een product bijvoorbeeld via meerdere productcategorieën te vinden zijn en heeft daardoor verschillende URL’s. Risico’s hiervan zijn verlies van linkjuice, het in negatieve zin beïnvloeden van crawlers of in het slechtste geval zelfs een penalty voor je gehele website. Dat laatste komt zeer weinig voor, zeker als je het maar beperkt doet.
Hoe ga je om met duplicated content op je eigen site
Het kan dus zo zijn dat producten via meerdere URL’s te vinden zijn. Of je hebt een http:// en een https:// pagina die zelfs als twee URL’s wordt gezien. Mogelijke oplossingen zijn:
- Duplicate content verwijderen met een 404-code
- Redirecten naar één locatie met een 301-redirect
- Canonical tag invoegen
- Duplicated pages blokkeren voor Googlebot (noindex)
Zoals je leest zijn er heel veel verschillende scenario’s van hoe duplicated content jouw ranking kan beïnvloeden. Onthoud dat niet iedere situatie hetzelfde is en weeg altijd de voor- en nadelen af om op basis daarvan gericht actie te ondernemen.