Wat is E-commerce?

E-commerce is simpel gezegd elektronische handel. Het omvat zowel de handel op internet als de informatievergaring en -deling die daarmee gepaard gaat. De e-commercesector groeit jaarlijks nog steeds, omdat er steeds meer verkopen via het internet gaan. Het kan gaan om fysieke producten, digitale producten, diensten of zelfs marktplaatsen.

De voordelen van e-commerce tegenover traditionele handel

De eerste transactie via het internet werd in 1994 in Philadelphia gedaan. Tegenwoordig zijn webwinkels zo ontwikkeld dat ze extreem handig in gebruik zijn, waardoor men steeds vaker online bestelt. De voordelen van e-commerce:

  • Niet plaatsgebonden, dus groter bereik/meer potentiele klanten
  • Je zit niet vast aan openingstijden
  • Je kunt een breder assortiment voeren
  • Je kunt relatief goedkoop online marketing inzetten

Producten en diensten onder e-commerce

Onder e-commerce vallen niet alleen de fysieke producten die in een webshop verkocht worden, het is breder dan dat. Zo vallen digitale producten (zoals het aanbieden van SEO-optimalisatie) ook onder e-commerce. Consultancy bedrijven, cursusaanbieders en freelancers die via een website of social media hun diensten verspreiden vallen ook onder de noemer.

Online marktplaatsen zijn ook weer een variant van e-commerce. Platformen waar verkoper en koper elkaar vinden, zoals Marktplaats, Amazon en Ebay. Of juist platformen die vraag en aanbod bij elkaar brengen, zoals Jellow. Ook Facebook heeft een eigen promotieruimte/marktplaats.

E-commercestrategie

Zet zorgvuldig je e-commercestrategie op. Daarbij houd je je je doelen en doelgroep in het achterhoofd. Overweeg op welke manieren je het contact met je doelgroep wilt insteken.

Bij e-commerce kun je overigens ook wel denken in bedrijfsprocessen, zoals in marketing en sales. Met marketing focus je op de presentatie en communicatie, waarbij je vorm geeft aan online uitingen als landingspagina’s, blogs, nieuwsbrieven, fora, social media, et cetera.

Bij sales ligt de focus op verkoop en kun je denken aan een de webshop op zich, met daarbij horende de producten en het bestelproces, maar ook bijvoorbeeld de gerichte verkoop van diensten of het genereren van leads.