Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij je e-mails verstuurt naar je nieuwsbriefabonnees. Deze mails kunnen allerlei content bevatten, zoals producten, diensten, kortingen en kortingscodes, nieuwtjes, artikelen, video’s, et cetera. Door e-mailmarketing toe te passen genereer je meer traffic naar je website.

e-mailicoontje op iphone

Hoe zet je e-mailmarketing in?

Heb je een database met e-mailadressen? Stuur dan eens in de zoveel tijd een relevante nieuwsbrief. Wat voor type nieuwsbrief voor jou het beste werkt is vaak een kwestie van onderzoek doen. Hier gaat ook vaak trial & error aan vooraf, bijvoorbeeld door het analyseren van open rates en doorklikpercentages.

Voorbeelden van content in een e-mail zijn:

  • Producten
  • Diensten
  • Kortingsacties en kortingscodes
  • Aankondiging voor een event
  • Foto’s en video’s
  • Links naar artikelen
  • Et cetera

E-mailmarketing inzetten

Je zet e-mailmarketing in om een bepaald doel te bereiken, zoals meer verkeer naar je website krijgen, bezoekers triggeren om zich in te schrijven voor een event of ze pushen om een product of dienst aan te schaffen.

Je kunt je eigen e-mailsysteem opzetten, maar je kunt ook gebruik maken van een (betaald) mailprogramma. Voorbeelden hiervan zijn MailChimp, GetResponse, AWeber en SendInBlue. Meestal betaal je een vast bedrag per maand afhankelijk van het aantal abonnees dat je hebt of e-mails dat je stuurt per maand.

De ontwikkeling van e-mailmarketing

E-mailmarketing wordt steeds geavanceerder en dat is terug te zien in de vele mogelijkheden die er mee zijn. Zo is het bijvoorbeeld al mogelijk om met e-mailprogramma’s automatische mails te laten sturen naar iemand die een product op jouw website bezoekt (en op dat moment ingelogd is met een ingeschreven mailadres).

Daarnaast is het mogelijk om met e-mail te targetten en zo je doelgroep uit elkaar te trekken, om op die manier de mails af te stemmen op specifiekere wensen en behoeften van de ontvanger.

Ook zijn er ontwikkelingen gaande op het gebied van ‘in de mail-aankopen’. Dat shoppen vanuit de e-mail maakt het klikproces korter en daarmee zal e-mailmarketing naar verwachting effectiever zijn.

Regels en wetten e-mailmarketing

Een van de belangrijkste (en meest frustrerende) regel voor e-mailmarketeers is de dubbele opt-in. Dit wil zeggen dat bezoekers na het achterlaten van hun e-mailadres en bijbehorende gegevens, ook nog eens via hun mail moeten bevestigen dat zij akkoord geven voor het ontvangen van e-mails. Je begrijpt vast dat door deze regel je heel wat potentieel e-mailverkeer misloopt, want er zullen genoeg mensen zijn die niet dubbel bevestigen.

Een andere belangrijke wettelijke eis is de opt-out, oftewel de mogelijkheid om je bij elke e-mail uit te schrijven voor de nieuwsbrief. Verder zijn er nog een aantal bijkomende regels, zoals het vermelden wat je doet met gegevens. Dit volgens de AVG. Je vermeldt dit in de privacy statement.