Wat is een footer?

Een footer is een paginavoettekst waarin basisinformatie wordt weergegeven. Op websites bevat de footer vaak voornamelijk de contactgegevens en links naar bijvoorbeeld social media en belangrijke interne pagina’s, alsook de links naar de algemene voorwaarden en privacyverklaring. De footer is normaal gesproken zichtbaar op alle pagina’s van de betreffende website.

footer tcc

Waarom een footer?

Een footer is tegenwoordig niet meer weg te denken op websites. Het grote voordeel is dat men heel snel belangrijke informatie kan vinden, waaronder de contactgegevens. Het is immers het laatste onderdeel wat bezoekers zien wanneer ze aan het einde van een pagina belanden.

Een footer is niet alleen functioneel, maar vergroot ook de betrouwbaarheid. Tevens kan de footer een positief effect hebben voor je SEO.

Het is dus belangrijk om na te denken over de inrichting van de footer. Wat wil je dat bezoekers hier te zien krijgen? Zet aan tot actie!

Wat plaatsen in een footer?

Wat je weergeeft in de footer is helemaal afhankelijk van je wensen, doel en type website of onderneming. Zo zal een webshop wellicht links naar interessante categorieën of social media willen doorgeven, terwijl offline ondernemingen focus willen leggen op contactgegevens. 

Al met al is het bij het inrichten van de footer belangrijk om na te denken hoe je de gebruiksvriendelijkheid van je website vergroot. Een aantal voorbeelden:

  • Logo, jaartal en copyright tekst.
  • Contactgegevens, met eventueel een link naar het contactformulier, Google Maps kader en/of informatie over de openingstijden.
  • Social mediabuttons naar de kanalen waarop je actief bent.
  • Inschrijvingsoptie voor de nieuwsbrief.
  • Links naar privacyverklaring, algemene voorwaarden en/of disclaimer.
  • Links naar interessante pagina’s en categorieën binnen je website.
  • Een korte beschrijving van de onderneming, met bijvoorbeeld de visie en missie of de regio en branche waarin je actief bent.
  • Zoekfunctie.

Footer voor SEO

Naast het vergroten van de gebruiksvriendelijkheid kan de footer ook voor SEO-doeleinden van pas komen. Dit kan door vanuit de footer door te linken naar de belangrijkste pagina’s van je website waarop je gevonden wilt worden.

Doordat de footer terugkomt op elke pagina van je website, krijgen de betreffende pagina’s extra veel interne links. Op die manier gaan zoekmachines deze pagina’s als belangrijker beschouwen en heeft het een positief effect op de ranking van deze linkende pagina’s.

Let op, het is niet slim om de footer vol interne links te proppen, kies voor de belangrijkste pagina’s. De linkwaarde wordt namelijk uitgesmeerd over de verschillende links (linkjuice), dus hoe meer verschillende links er in de footer staan, hoe minder waarde per link voor de zoekmachine. Bovendien moet de footer wel functioneel blijven en geen dumpplek worden voor links, dan gaat het eerder in je nadeel werken.