Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis dienst van Google waarmee je alle activiteiten van bezoekers op je website kan meten en analyseren. Zo zie je dankzij deze dienst onder andere bezoekersstromen, paginaweergaven en verkeersbronnen. De gegevens in Google Analytics zijn geanonimiseerd en om de dienst actief te maken, implementeer je dit op je website met een stukje code of met een plug-in.

Welke data haal je uit Google Analytics?

Google Analytics is een veelzijdige dienst waaruit je heel veel informatie kan halen. Op de homepage zie je de algemene statistieken en hoeveel gebruikers je op dat moment hebt. Google Analytics is verder opgedeeld in de volgende vier onderdelen:

  • Doelgroep: Hier vind je alles over je gebruikers, bijvoorbeeld de locatie, het gebruikte apparaat en besturingssysteem, de verhouding nieuwe en terugkerende bezoekers, sessieduur, bounce percentage, et cetera.
  • Acquisitie: Weten hoe bezoekers bij jou terecht komen? Via kanalen zie je bijvoorbeeld het percentage organic search tegenover direct verkeer, paid search, referral, e-mail en social. 
  • Gedrag: Bij het gedrag duik je specifieke statistieken in. Je ziet welke pagina’s het populairst zijn, hoe deze bezoekers hier terecht zijn gekomen en na hoeveel tijd ze weer weggaan. Deze functie is ideaal wanneer je jouw hele website onder de loep wilt nemen en strategische aanpassingen wil maken.
  • Conversies: Als je een webshop hebt kan je dit onderdeel activeren en bekijken wat je website jou oplevert.

Overigens stel je bij Google Analytics zelf de te analyseren periode in. Dat kan een dag zijn, maar ook een langere periode. Door deze functie is de dienst perfect om periodes met elkaar te vergelijken en op basis daarvan strategische beslissingen te nemen.

Hoe koppel je Google Analytics aan je website?

Wil je Google Analytics implementeren? Maak dan eerst een account aan via Analytics.google.com. Dit kan met je Gmail-account. Na aanmelding ontvang je een trackingcode, die je in de backend kunt toevoegen aan je website. Dit kan handmatig via code. Werk je met een CMS zoals WordPress? Meestal zijn er plug-ins te gebruiken, waardoor het ook voor leken makkelijk te activeren is. Na activering wacht je enkele uren, en vanaf dan wordt het verkeer getrackt. Ook is het mogelijk Google Tag Manager hiervoor te gebruiken.