Wat is Google Tag Manager?

De Google Tag Manager is een tool waarmee je gemakkelijk JavaScript en HTML-tags kan beheren op je website. Hierdoor hoef je niet telkens aanpassingen te doen in je broncode, maar beheer je dit binnen de Tag Manager. Dankzij tags kan je gemakkelijk tracking en metingen toevoegen aan je site.

Het gemak van Tag Manager

Tag Manager is vooral een hele handige tool voor marketeers die je bovendien gratis kan gebruiken. Aanpassingen aan de broncode van een site is namelijk over het algemeen niet iets wat een developer graag aan anderen overlaat. Wil je vervolgens bepaalde events meten in Analytics, een affiliate tracking code instellen, een feed management systeem implementeren of simpelweg een nieuwe tool testen, dan heb je hier geen developer meer voor nodig om te implementeren. Ook als je zelf developer bent is dit een stuk gemakkelijker en sneller.

Je beheert dit gemakkelijk vanuit de Tag Manager, die slechts eenmalig toegevoegd hoeft te worden in de <body>-tag van iedere pagina. Alle nieuwe tags voeg je vervolgens toe in de Tag Manager. Hier implementeer je ook andere Google tools, zoals Google Analytics en Google Search Console. Zo heb je alles gemakkelijk op één plek. Ook kunnen metingen en/of events gegroepeerd worden, zodat het geen enorme chaos wordt. Zorg er wel voor dat als je je andere tools beheert vanuit Tag Manager, je de afzonderlijke tags niet meer in je broncode plaatst om dubbele metingen te voorkomen.

Asynchroon laden van pixels en tags

Google Tag Manager heeft naast het gemak nog een heel groot voordeel. Het zorgt er namelijk voor dat je tags asynchroon geladen worden. Zo kunnen de tags het laden van een pagina niet blokkeren of vertragen, maar dat ze aan de ‘zijkant’ geladen worden. Met name bij e-commerce sites kan dit tot een zeer grote page speed verbetering zorgen.