Wat is Google Trends?

Google Trends is een dienst van Google waarin je ziet welke onderwerpen op dit moment trending zijn. Tevens kun je zelf gericht zoeken naar bepaalde keywords, om te achterhalen hoe vaak er op gezocht wordt en in welke regio’s. Op basis van deze informatie bepaal je bijvoorbeeld onderwerpen voor je blog of social media. De cijfers in Google Trends zijn gebaseerd op de zoekopdrachten die uitgevoerd worden in Google.

Huidige trends vaststellen

Via Google Trends stel je zelf in welke periode je wilt analyseren, bijvoorbeeld een jaar, maand of week. Je kunt zelfs de resultaten baseren op de afgelopen vier uur. Bovendien bepaal je ook het land/de regio en vraag je om gerelateerde onderwerpen. Het voordeel van Google Trends is dat je zo op de hoogte bent van zoekgedrag. Wil je organische bezoekers binnenhalen? Dan is het slim om op de huidige trends in te spelen met je content.

In Google Trends voer je zelf een trend in om te analyseren, of je kijkt naar de samengestelde lijst op basis van de populairste trends van het moment.

Zoekwoorden optimaliseren

Om keywords vast te stellen gebruik je de Google Keyword Planner. Hierop zie je het zoekvolume en de concurrentie op bepaalde zoekwoorden. Om je keywords verder te optimaliseren gebruik je de Keyword Planner in combinatie met Google Trends. Zo weet je niet alleen het zoekvolume, maar zie je ook de verwachte trend die het keyword gaat doormaken en in welke periode een bepaald keyword trending wordt. Om je een voorbeeld te geven: je ziet dat er vaak op zonvakanties en bepaalde vakantielanden wordt gezocht. De periode dat het meest geboekt wordt en de werkelijke vertrekdatum liggen vaak uit elkaar. Met de Google Keyword planner zie je hoe vaak er op bepaalde zonbestemmingen gezocht wordt. Met Google Trends zie je de populariteit in het verleden en of dit in stijgende of in dalende lijn ligt.

In Google Trends kun je daarnaast ook gerelateerde zoekwoorden vinden. Dit zijn zoekwoorden die veel gebruikt worden bij de trend die jij hebt opgezocht.