Wat is growth hacking?
Growth hacking is een techniek waarbij je in korte tijd veel aannames voor de groei van je bedrijf in de praktijk test, met als doel zo snel mogelijk te groeien. Door veel te experimenteren en data bij te houden zie je snel wat wel en niet werkt. Dit in tegenstelling tot de traditionele manier van groeien, waarbij je eerst veel tijd steekt in het schrijven van een strategisch en tactisch plan voordat je overgaat tot implementatie. Growth hacking wordt vooral veel toegepast door startende ondernemers met een laag budget die zo snel mogelijk groei willen doormaken.

Het ontstaan van growth hacking
Growth hacking is ontstaan binnen de startups van Silicon Valley. Dit met als doel om het te kunnen winnen van grote corporaties die al jarenlang gevestigd waren. Door met laag budget en minder middelen te kunnen winnen van de concurrenten, moest er een alternatieve manier gevonden worden om producten effectief in de markt te zetten. ‘Groei hacken’ wordt dan ook gezien als het vinden van een ‘gat’ om op een goedkope en snelle manier te kunnen groeien.
Combinatie van marketing, data en techniek
Bij growth hacking is het belangrijk dat je flexibel omgaat met het ontwijken van je concurrenten, of zelfs klanten wegkapen bij de concurrent. Je moet snel je kansen pakken en focus leggen op data, zodat je op basis van die data bij kunt sturen.
Growth hacking kan daarom gezien worden als een ideale combinatie tussen marketing, data en techniek.
- Stel doelstellingen op, je wilt bijvoorbeeld de kosten per conversie binnen twee maanden met 25% verlagen.
- Bedenk aannames hoe je dit voor elkaar krijgt, zoals het targetten op een bepaalde doelgroep via dit kanaal kan de kosten omlaag brengen.
- Analyseer data op basis van de verschillende experimenten. Zo zie je waar kansen liggen, wat werkt en wat juist niet werkt.
- Met behulp van techniek/tools kun je je processen automatiseren, waardoor je minder tijd kwijt bent en gemakkelijker kan bijsturen.
Het grote voordeel is dat je de verschillende aannames al met kleine budgetten kunt gaan testen. Zo kom je er in korte tijd achter in welke kanalen je het beste kunt investeren.
Leads genereren
Bij growth hacking wordt er voornamelijk gekeken naar cijfers die iets opleveren. Wil je bijvoorbeeld leads genereren via social media, dan zijn likes, fans en followers daarbij niet relevant. Het gaat dus echt om wat het oplevert.
Omdat je alles meetbaar wilt maken, is growth marketing vooral in de online wereld een interessante techniek. Online is namelijk vrijwel alles gemakkelijk te meten en te optimaliseren. De kosten zijn laag en het bereik groot.
Starten met growth hacking
Moet je dan zomaar in het wilde weg experimenten gaan uitvoeren? Dat niet natuurlijk, want een goede growth hacker denkt wel degelijk na als een business-strateeg. Denk na over je doelen, doelgroepen en welke manieren van inkomsten genereren passen bij het bedrijf. Definieer ‘potentiële hot leads’, oftewel beslis waar snelle groeikansen liggen.
Maak op basis daarvan aannames en bedenk hoe je de resultaten concreet kunt meten in zo min mogelijk tijd. Schaf je een tool aan of ga je handmatig aan de slag? Hoeveel geld wil je maximaal investeren per kanaal en welke meetperiode is geschikt om een reëel beeld te krijgen? Allemaal zaken om over na te denken alvorens je begint met growth hacking.
Doe een nulmeting, optimaliseer op basis van data, blijf testen en schaal waar nodig. Iets wat nu niet werkt kan in de toekomst mogelijk wel werken. Zorg dat je je data bewaart, zodat je ze ook op lange termijn nog kan raadplegen om vergelijkingen te kunnen maken en je groeistrategie steeds verder uit te werken.