Wat is Guerilla marketing?
Guerrillamarketing is een marketingtechniek die erop focust om met een creatief idee en weinig budget een maximaal resultaat te behalen. Het directe doel hiervan is veel aandacht van publiek en/of media verkrijgen. Doordat de guerrilla-actie relatief goedkoop is, bereik je met een klein budget een groot publiek.
Waarom guerrillamarketing inzetten?
Heb je een klein budget en wil je daarmee een groot bereik creëren? Guerrillamarketing biedt uitkomst. Hiermee verras je je doelpubliek en laat je je iets opmerkelijks zien waarmee je social media-aandacht krijgt. Je zorgt voor entertainment waardoor je als merk onthouden wordt.
De voordelen van guerrillamarketing:
- Kostenvoordeel
- Snelheid / snelle herkenbaarheid bij een stunt
- Hoge entertainmentfactor / WOW-effect
- Media-aandacht door PR-stunt
Kanttekeningen guerrillamarketing
Als de voordelen van guerrillamarketing zo groot zijn en met name de kosten laag blijven voor een hoge opbrengst, dan zou je je bijna afvragen waarom niet ieder bedrijf het inzet? Het antwoord daarop is vrij simpel: een goede guerrillastunt is een perfecte marketingtechniek, maar het verzinnen, tot een succes brengen en media-aandacht verkrijgen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Soms leidt een guerrillastunt tot niets, bijvoorbeeld omdat het publiek de stunt niet oppikt, omdat de timing onjuist is of dat de media er niets mee doet. Een guerrillastunt kan in het slechtste geval zelfs het imago beschadigen. Kortom, creativiteit vereist!
Wat is een goede guerrillacampagne?
Er is geen concreet antwoord op de vraag over hoe je een goede guerrillacampagne op zet. Wat het in het verleden goed deed, is absoluut geen garantie voor de toekomst. Voorbeelden van successen in het verleden zijn overigens wel een goede inspiratie voor het opzetten van je eigen PR-stunt.
Algemene richtlijnen voor een sterke campagne zijn de volgende:
- Creëert WOW-effect en gaat tegen standaarden in.
- Onvoorspelbaar en origineel
- Valt op en heeft voldoende bereik
- Houd rekening met een goede timing
Wanneer is een guerrillacampagne geslaagd?
Het succes van guerrillamarketing is niet altijd te meten. Dat komt omdat een actie ook indirecte effecten heeft. Zo gaat de likeability omhoog, vergaar je naamsbekendheid en mogelijk nieuwe fans en klanten. Bij veel campagnes kun je de ROI niet berekenen. Bepaal daarom voor jezelf wanneer je tevreden bent over het effect van de campagne. Hoe meer er (positief) over je gepraat wordt, bijvoorbeeld viral gaan op social media of in het nieuws komen, hoe groter over het algemeen het succes.