Wat is een hashtag?

Een hashtag is een hekje oftewel een # (symbool) dat voor een woord of zin wordt geplaatst als tag-aanduiding – zonder spatie tussen de # en het woord. We vinden hashtags vooral terug op social media websites als LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram. Door middel van een # kun je zoeken naar berichten over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld trending topics. 

#girlboss

Het ontstaan van hashtags 

Hashtags worden gebruikt om topics goed zichtbaar te maken, zowel in zakelijke als privé berichten. Het symbool als aanduiding van onderwerpen werd in 2007 voor het eerst officieel gebruikt om het nieuws over bosbranden in Californië te markeren. Nadat de hashtag steeds vaker gebruikt werd over heel de wereld, maakte Twitter er vanaf 1 juli 2009 automatisch hyperlinks van. Vanaf toen kon je door op een hashtag te zoeken of te klikken alle updates bekijken waarin de betreffende tag is gebruikt. Zo volgde je nieuws over de gehele wereld. 

Waarom hashtags plaatsen? 

Hashtags gebruiken we tegenwoordig niet alleen op Twitter, maar ook op andere sociale netwerken zoals Instagram, LinkedIn, Facebook en Pinterest. Wil je zelf beter gevonden worden met je post? Dan is het slim om relevante hashtags te verwerken. Zo zet je optimaal in op de online community. 

Met een hashtag kun je inzetten op verschillende typen trefwoorden om zo iets specifieks onder de aandacht te brengen. Houd daarbij rekening met de doelgroep die je wilt bereiken en denk aan tags in de volgende categorieën: 

  • Vakgebieden, bijvoorbeeld #onlinemarketing 
  • Nieuwsgebeurtenissen, bijvoorbeeld richting politiek, natuurrampen of andere lopende topics 
  • Events, bijvoorbeeld #koningsdag of #tilburgkermis 

Hashtag Etiquette 

Bij het plaatsen van hashtags heb je wat dat betreft alle vrijheid. Er zijn wel een aantal richtlijnen waarvan het slim is om rekening mee te houden. 

Zo is het een stelregel om maximaal drie hashtags per bericht te plaatsen, dit om overload te voorkomen. Ga voor kort en krachtige trefwoorden en doe eventueel research naar wat er al over je gekozen hashtag te vinden is. Is de gekozen tag relevant? 

Verder is het slim om in te spelen op trends en daarbij hashtags te gebruiken die op dat moment hot topic zijn. Plak niet teveel woorden achter elkaar. Gebruik altijd tekst, het is niet mogelijk om alleen cijfers te gebruiken. 

Wil je zelf een hashtag populair maken, bijvoorbeeld naar aanleiding van een door jou opgezet event? Zorg dan dat je steeds dezelfde tag gebruikt en hou het simpel. Zo voorkom je dat de zoekresultaten verdund worden.