Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een vorm van marketing die als doel heeft om potentiële klanten via online kanalen aan te trekken. Denk hierbij aan e-mailmarketing, content marketing, social media en zoekmachineoptimalisatie. Een goede mix van deze kanalen leidt tot het aanbieden van de juiste informatie op het juiste moment aan een potentiële klant.

macbook op bureau

Inbound marketing (moderne marketing) staat tegenover outbound marketing (traditionele marketing), waarbij je door middel van betaalde kanalen je boodschap zo hard mogelijk van de daken schreeuwt om zo een zo groot mogelijk publiek te bereiken.

Inbound marketingfilosofie

Aan inbound marketing ligt de inbound marketingfilosofie ten grondslag. Dit is een soort model dat je invult om je strategie te bepalen. Je zet hierbij de volgende punten overzichtelijk op een rijtje:

  • Buyer personas: Omschrijf je klanten als een ijkpersoon. Wat is hun naam, hun hobby’s en hoe is hun dagelijkse leven / wat zoeken ze in het leven / wat zijn hun behoeften?
  • Buyer Journey: Wat is de reis van de klant totdat deze overgaat op een aankoop?
  • Contentmarketing: Welk soort content zet je in om aan te sluiten op de behoeften van de klant? Naar welke informatie zijn ze op zoek?
  • Marketing Automation: Welke tools zet je in om de content te verspreiden om de beschreven prospects te bereiken?
  • Analyses en rapportages: Gebruik meetinstrumenten om je succes te meten. Hoe kun je op basis van deze gegevens het gehele proces optimaliseren?

Als je bovengenoemde in kaart brengt en er actief mee aan de slag gaat dan weet je op den duur perfect hoe je jouw potentiële klanten het beste kunt bereiken en kunt triggeren.

Content marketing versus inbound marketing

Tussen content marketing en inbound marketing ligt een dun lijntje. Eigenlijk kun je content marketing zien als een onderdeel van inbound marketing. Door inbound marketing in te zetten bepaal je namelijk je doelgroep, om vervolgens hierop je content af te stemmen. Deze content kan bestaan uit blogs, video’s, e-books, social media posts, fora, blogs, SEO (zowel on-page als off-page).

Het voordeel van inbound marketing ten grondslag leggen aan je content marketing is dat je de content meteen afstemt op je doelgroep. Je bent niet zomaar in het wilde weg aan het testen, maar komt met een concrete contentplanner. Op basis van resultaat stel je bij waar nodig.

Inbound marketing methodiek: ACCD-model

Wellicht heb je onderstaande methodiek met vier fasen weleens voorbij zien komen. Dit model vormt een goede basis om potentiële klanten uiteindelijk aan je te binden. Het toont de ideale funnel van inbound marketing.

  • Attract: Door het bieden van relevante content en geoptimaliseerde pagina’s trek je de potentiële klant aan.
  • Convert: Door call-to-actions, landingpagina’s en contactpagina’s zorg je er uiteindelijk voor dat de potentiële klant een lead wordt.
  • Close: Nu is het tijd om van de lead een klant te maken. Maak een lijst met relevante leads en benader ze bijvoorbeeld met een reeks van gepersonaliseerde e-mails of houdt ze op een andere manier warm. Je benadert ze en triggert ze voor de werkelijke aankoop.
  • Delight: Heeft de verkoop eenmaal plaatsgevonden, dan blijf je contact met ze zoeken om ze fan te maken van je merk / ambassadeur te laten worden / merktrouw te maken. Dit kan bijvoorbeeld door relevante content te blijven bieden via e-mail of social media. Zichtbaar blijven vergroot de kans om ook andere producten te verkopen en daarnaast dat men positief over je gaat praten, oftewel mond-tot-mond-reclame.