Wat is een influencer?

Een influencer is een persoon die veel invloed heeft online, via een blog of op social media, met name op YouTube en Instagram. Deze persoon heeft veel volgers en plaats zelf meerdere keren per week een foto, filmpje en/of post. Volgers van de influencer hechten vaak veel waarde aan de mening van de influencer, waardoor deze persoon perfect inzetbaar is om je merk te boosten, zonder dat het in eerste instantie duidelijk is dat het om adverteren gaat.

Influencers op social media

Een influencer begint vaak vanuit een bepaalde interesse met posten. Denk hierbij aan een passie voor koken, sport, muziek, et cetera. Deze persoon krijgt er steeds meer volgers bij en wordt door zijn of haar volgers vaak gezien als iemand met een belangrijke mening. Onbewust laten veel volgers zich beïnvloeden door deze personen.

Adverteren via influencers

Tegenwoordig zien marketeers veel potentie in adverteren via influencers. Hierbij kun je denken aan het opsturen van producten naar een bijpassende influencer. Veel influencers zullen deze gifts met open armen ontvangen, bijvoorbeeld nieuwe schoenen voor een mode-influencer of de nieuwste proteïne shakes voor sportliefhebbers. In ruil daarvoor -soms in combinatie met een financiële vergoeding- zal de influencer het product beoordelen. 

Het voordeel hiervan is dat het een soort van verkapt adverteren is. Het valt namelijk niet direct op dat dit adverteren is, het lijkt alsof de influencer zelf fan is van het product of de dienst en het daarom met zijn of haar volgers deelt. Het gewenste gevolg hiervan is dat de volgers het product of de dienst nu zelf ook willen aanschaffen.

Hoe vind je een passende influencer?

Als je zelf graag jouw product of dienst wil laten testen door een influencer, dan is het ten eerste van belang dat je op zoek gaat naar relevante accounts. Kies bij voorkeur voor accounts waarbij er veel reacties op de posts komen, want dat betekent dat er betrokken fans zijn (dan is de kans ook kleiner dat de volgers ingekocht zijn). Neem vervolgens contact op met de betreffende influencer, vraag hoe hij of zij te werk gaat en stel je eigen plan voor. 

Kun je zelf geen geschikte influencers vinden? Dan kun je naar een influencer marketing agency stappen voor een goede match. Hier betaal je uiteraard wel voor, dus stippel bij voorkeur je eigen route uit en vind iemand die perfect bij je merk past, de juiste doelgroep heeft en jouw merk wil vertegenwoordigen.