Wat is keyword difficulty?

Keyword difficulty geeft de moeilijkheidsgraad van het ranken van een zoekterm in de top 10 organische zoekresultaten aan. Het is dus van toepassing op de ‘onbetaalde’ resultaten, dit in tegenstelling tot de ‘concurrentie’ in de Google zoekwoordplanner, die zich richt op de moeilijkheidsgraad van vertoningen in betaalde advertenties.

man en vrouw boksen

Keyword Difficulty Score Ahrefs

De keyword difficulty wordt weergegeven als een cijfer van 0 tot 100, waarbij een hoger getal voor een hogere moeilijkheidsgraad staat. 

Om keyword difficulty te achterhalen kun je gebruikmaken van een tool als Ahrefs. Voor het bepalen van de score kijken ze naar de top 10 rankende pagina’s op een bepaalde zoekterm en analyseren ze het aantal verwijzende domeinen die deze top 10 pagina’s hebben. Hoe meer verwijzende domeinen naar de verschillende toppagina’s, hoe hoger de keyword difficulty.

  • Easy: score 0 tot 10 (minder dan 10 referring domains)
  • Medium: score 11 tot 30 (11 tot 36 referring domains)
  • Hard: score 31 tot 70 (37 tot 200 referring domains)
  • Super Hard: score 71 tot 100 (meer dan 200 referring domains)

Verwijzende domeinen voor ranking

Om hoger te ranken dan je concurrent moet je er volgens de keyword difficulty strategie voor zorgen dat je een bepaald aantal verwijzende domeinen hebt dat past bij de keyword difficulty. Ahrefs geeft daarbij de volgende richtlijn:

Keyword difficulty0102030405060708090
Verwijzende domeinen01022365684129202535756

Percentage keyword difficulty SEMrush

Een andere tool om de keyword difficulty te achterhalen is SEMrush. Zij geven de keyword difficulty weer als percentage tussen 0 en 100%, waarbij tevens rekening wordt gehouden met de domain authority van de domeinen die op dit moment goed scoren op een zoekwoord. 

Ook hierbij geldt: hoe hoger het getal, hoe moeilijker het is om op dat keyword te scoren. De percentages worden door SEMrush opgedeeld in drie niveaus.

  • Onder 60%: lage moeilijkheidsgraad
  • 60% – 80%: gemiddelde moeilijkheidsgraad
  • Boven 80%: hoge moeilijkheidsgraad

Hierbij wordt gesteld dat de zoektermen met lage moeilijkheidsgraad minder gezocht worden, maar dat je hier wel relatief gemakkelijk op kan ranken. Wil je ranken op een term met meer dan 80% keyword difficulty? Dan moet je investeren in SEO en met name linkbuilding om hierop te kunnen ranken.

Overige tools meten keyword difficulty

Naast Ahrefs en SEMrush zijn er nog andere tools om de keyword difficulty mee te achterhalen, zoals KWfinder van Mangools. De tools helpen je niet alleen bij het bepalen van de zoekterm moeilijkheidsgraad, maar bieden ook uitkomst voor het analyseren en verbeteren van andere aspecten van SEO.

Help, alleen maar hoge keyword difficulty?!

Als je gaat zoeken op diverse termen dan kom je er al snel achter dat korte en algemene zoektermen een hoge difficulty hebben. Het is daarom slim om ook long tail zoektermen in je onderzoek mee te nemen. Zo’n 75% van de zoekopdrachten in Google zijn namelijk longtail, dus hier ligt meer potentie en relatief gezien minder concurrentie dan bij short tail zoekopdrachten.

Overige factoren voor ranking

Bovengenoemde methoden voor het bepalen van de keyword difficulty zijn richtlijnen en kunnen je helpen bij het vinden van focus en het bepalen van strategie. Het is echter wel belangrijk om te beseffen dat iedere markt anders werkt en dat het slim is om ook andere aspecten van SEO mee te nemen in je strategie. 

Ga voor een goede balans op het gebied van content, techniek en autoriteit om zo hoog mogelijk te ranken. Op zoek naar SEO-tips? Lees dan onze SEO-checklist.

Hulp nodig bij het bepalen van de juiste keywords voor jouw website? Neem contact met ons op.