Wat is een keyword?
Een keyword is een zoekterm waarop gezocht wordt in zoekmachines. Dit kan één sleutelwoord zijn, maar het kunnen ook combinaties van woorden of zelfs hele zinnen zijn. Het gebruik van sterke keywords is zeer belangrijk voor je content marketing. Hiermee ga je namelijk ranken in de zoekmachine. Hoe beter je vindbaar bent, hoe groter de kans dat er relevante bezoekers naar je website komen.
Shorttail versus longtail
Er zijn twee soorten keywords, namelijk shorttail zoekwoorden en longtail zoekwoorden.
- Shorttail keywords: zoektermen, vaak met een hoge concurrentie, die uit maximaal twee woorden bestaan.
- Longtail keywords: zoektermen die uit drie of meer woorden bestaan. Het kunnen zelfs hele zinnen zijn. De concurrentie op deze zoektermen is vaak laag.
Welk soort keywords zijn het slimst om te gebruiken? Het liefst gebruik je een combinatie. Men zoekt namelijk vaker op shorttail keywords, maar hierop is het wel moeilijker ranken. Daarvoor gebruik je de longtail keywords. Met de opkomst van voice search wordt verwacht dat longtail keywords en semantiek steeds belangrijker worden. Verwerkt daarom bijvoorbeeld vragen of lopende zinnen in je teksten.
Zoekwoorden onderzoek: hoe vind je de juiste keywords?
Er zijn verschillende manieren om krachtige keywords te vinden. Allereerst is het altijd slim om in Google naar suggesties te zoeken (die je krijgt wanneer je iets in de zoekbalk typt). Check uiteraard ook de concurrentie. Welke keywords gebruiken zij en hoe kun je je onderscheiden? Concrete cijfers haal je uit Google Keyword Planner of een vergelijkbare tool. Hierin zie je het zoekvolume en de concurrentie van een zoekterm. Voor opkomende keywords zet je Google Trends perfect in. Een combinatie van bovengenoemde manieren is een goede basis voor je keyword onderzoek.
Waar gebruik je keywords?
Wanneer je belangrijke zoektermen hebt verzameld, moet je ze nog doorvoeren op je website. Laat je keyword regelmatig terugkomen in de tekst, zo’n drie a vier keer per 250 woorden. Gebruik de zoekterm daarnaast in titel en/of subtitel en zorg dat het belangrijkste keyword tevens in de URL staat. Daarnaast kun je de keywords nog doorvoeren in de paginatitel, meta description of alt-tag van afbeeldingen.