Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een specifieke pagina binnen je website waarop je bezoekers terecht komen wanneer zij vanuit een externe pagina naar je doorklikken. Zij landen als het ware op je specifieke pagina. De doorverwijzing kan van iedere bron af komen, van zoekmachine resultaten tot banners, blogs en social media. Landingspagina’s worden vaak aangemaakt om een specifieke aanbieding of campagne te promoten. Er wordt vanuit externe bronnen een duidelijke call-to-action opgesteld om bezoekers op de betreffende landingspagina te krijgen.

Helikopter laat pakket landen.

Hoe zet je een landingspagina in?

In principe kan iedere pagina op je website als landingspagina dienen, want ze hebben een unieke URL en er kan dus naar doorgelinkt worden. Toch ziet men een landingspagina vaak als geoptimaliseerde pagina voor een bepaald doel. Een landingspagina wordt vaak aangemaakt om een specifieke campagne te dienen en is zo ingericht dat de bezoeker precies vindt wat hij of zij zoekt. Hoe weet je dan wat hij of zij zoekt op je landingspagina? Door te zorgen dat advertenties die doorlinken naar je landingspagina een duidelijke boodschap bevatten met wat men op de landingspagina voor informatie gaat vinden.

Landingspagina’s voor campagnes

Heb je een campagne opgericht en wil je deze promoten? Dan komt zoals gezegd de landingspagina van pas. Denk bijvoorbeeld aan het promoten van evenementen, het lanceren van een nieuw product, het laten aanmelden voor een cursus of het meedoen aan een loterij. Wanneer je een bezoeker aan wil zetten tot actie, dan is het belangrijk dat de landingspagina zo is ingericht dat deze overzichtelijk, aantrekkelijk en duidelijk is. 

Doorlinken naar landingspagina

Het bereiken van het doel van je landingspagina begint natuurlijk al wel eerder in het proces, namelijk daar waar de bezoeker in aanraking komt met je advertentie. Voorbeelden van advertenties waarin je een landingspagina opneemt:

  • Google Adwords
  • Banners
  • Blogs
  • Social media
  • Flyers (bijvoorbeeld met QR-code)

Naast betaalde advertenties kun je overigens ook organisch ranken in zoekmachines. Zorg in ieder geval altijd voor een uitnodigende en veelzeggende call-to-action om het maximale eruit te halen.