Wat is een lead?

Een lead, ook wel sales lead of business lead genoemd, is een informatie-aanvraag over een product of dienst. Het wordt ook wel een spoor naar een potentiële klant genoemd. Een lead ontstaat bijvoorbeeld wanneer een persoon of bedrijf een offerte aanvraagt of op een andere manier contact opneemt om meer te weten te komen over een product of dienst. Ook een nieuwsbriefinschrijving of het downloaden van een e-book valt onder een lead. Leads leiden mogelijk tot nieuwe klanten.

Persoon aan het typen.

Welke soorten leads zijn er?

Je kunt bij leads onderscheid maken tussen koude en warme leads. Een koude lead is een potentiële klant met wie je nog niet eerder contact had. Een warme lead daarentegen is iemand die jouw producten en/of diensten al enigszins kent. Diegene heeft bijvoorbeeld al eens op je website gekeken of een reactie op social media achtergelaten.

Nieuwe klanten binnenhalen

Hoe kouder de lead, hoe meer relevante informatie je diegene moet geven over wie je bent en hoe je voor een oplossing van hun vraagstuk kunt zorgen. Het is echter niet altijd mogelijk om een lead te classificeren, omdat je niet altijd weet of diegene al ooit in aanraking is geweest met jouw producten of diensten. Probeer daarom altijd zo goed mogelijk te achterhalen wat de klant al van je weet en waar diegene naar op zoek is, zodat je beter in kan spelen op de behoeften en die nieuwe klant kan binnenslepen!

Een lead moet je in principe altijd zo goed mogelijk opvolgen, omdat je anders de kans op een nieuwe klant laat lopen. Let op, vermoed je dat je concurrentie naar informatie vist, dan hoef je daar natuurlijk niet serieus op in te gaan.

Hoe scoor je meer leads?

Met het opvolgen van leads bouw je aan groeikansen voor je bedrijf. Maar hoe krijg je nu meer leads? Hiervoor geef je relevante informatie weg of bied je iemand een oplossing voor een probleem. Zo kun je op je website buttons plaatsen voor nieuwsbriefinschrijvingen, offerte-aanvragen, het downloaden van e-books of het bekijken van webinars. Ook via social media kun je mensen pushen hun gegevens achter te laten. Wat vaak goed werkt: iets gratis weggeven of een kortingscode aanbieden na het achterlaten van gegevens.

Hoe meer gegevens je van iemand vraagt, hoe terughoudender die over het algemeen zal zijn. Van de andere kant levert het je wel meer informatie op. Weeg dus goed af welke informatie je vraagt en denk vooraf na over je verwachte respons en een tactiek hoe je alles op gaat volgen.