Wat is local search?

Local search, oftewel lokaal zoeken, wijst naar het gedrag waarbij gebruikers via zoekmachines specifiek naar informatie uit een bepaald geografisch gebied zoeken. Als marketeer kun je hier bij bepaalde sectoren perfect op inspelen, om op die manier sneller relevante bezoekers naar je website, product of dienst te lokken.

Google maps op smartphone

Van online naar offline, het belang van lokaal zoeken

Local search optimization wordt vaak ingezet om de consument te verleiden van online naar offline. Hierbij kun je denken aan kapperszaken, restaurants, bouwmarkten en andere typen bedrijven die er baat bij hebben dat zij bezoekers uit de buurt trekken. Je kunt je wel voorstellen dat een bouwbedrijf in Amsterdam er meer relevantie bij heeft om een websitebezoeker uit Amsterdam te krijgen dan uit Eindhoven of Groningen.

Hoe je lokale SEO optimaliseren?

Wanneer jouw bedrijf er baat bij heeft om te ranken op plaatsnaam, zijn er verschillende SEO-technieken toe te passen om de vindbaarheid te vergroten. Het is relevant om deze door te voeren, want het zijn relatief kleine aanpassingen die tot groot resultaat kunnen leiden. Zonde als een potentiële klant naar je consument gaat terwijl je die ook zelf had kunnen binnenhalen.

1.      Google Mijn Bedrijf aanmaken

Via Google My Business voer je alle relevante bedrijfsgegevens in, zoals locatie, openingstijden en eventuele aanvullende informatie. Tevens kan men hier reviews achterlaten. Positieve reviews hebben uiteraard een positief effect op hoe anderen hun mening vormen en kunnen er uiteindelijk toe leiden dat men wel of niet overgaat tot actie. Als voorbeeld denk je aan het kiezen van een restaurant in een onbekende stad: wanneer je positieve reacties van anderen leest is de kans groter dat je het restaurant kiest dan wanneer men negatief is.

Tevens hebben reviews een positief effect op de zoekmachine rankings. Zo indexeer je beter wanneer je minimaal vijf reviews verzamelt hebt.

2.      Plaatsnamen verwerken in keywords

Verwerk je belangrijkste doelgebied voor local search in de keywords op je website, zowel in de tekst als in de meta data. Let op, ga niet voor keyword stuffing, waarbij je de verschillende combinaties in één rij achter elkaar zet. Dit heeft geen positief effect op de lokale vindbaarheid.

Maak eventueel verschillende landingspagina’s aan voor de plaatsnamen, maar voorkom duplicated content. Schrijf voor iedere pagina unieke content en zorg dat zinnen op een natuurlijke manier opgebouwd zijn (minimaal 300 woorden per pagina).

Keywords kun je in verschillende combinaties in de tekst verwerken. Gebruik zowel relevante plaatsnamen als bewoordingen voor je dienst.

  • Vestigingsplaats: SEO-specialist Valkenswaard: The Content Case staat tot je dienst.
  • Grote stad in de buurt: Online marketingbureau Eindhoven
  • Klein dorpje in de buurt: Zoek je een SEO-bureau in Hapert? Online marketingbureau The Content Case zorgt dat je beter gevonden wordt in de zoekmachine.

3.      Local linkbuilding

Met lokale linkbuilding zorg je dat regionale websites naar jouw website linken, zodat de algoritmes van de zoekmachine herkennen in welke buurt je actief bent. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een PR-stunt opzetten waarover kranten gaan schrijven, kun je een lokaal event sponsoren en vragen voor online naamsvermelding of je aanmelden voor regionale bedrijfsgidsen. Probeer zoveel mogelijk links op kwalitatieve websites te genereren.