Wat is de marketingmix?
De marketingmix is de combinatie van instrumenten die gebruikt wordt als basis voor de marketingstrategie. Hieronder vallen product, prijs, plaats en promotie, oftewel de vier P’s. Wanneer je deze factoren goed op elkaar afstemt haal je met maximale uit je marketing. Voor diensten worden er soms 3 P’s aan de mix toegevoegd, namelijk personeel, proces en physical evidence.
Situatieanalyse
De ideale marketingmix voor je bedrijf is afgestemd op een situatieanalyse, waarmee je bepaalt welke interne en externe factoren op welke manier invloed hebben op de P’s. Merk je dat er veranderingen plaatsvinden in de markt, dan is het wijsheid om je marketingmix daarop aan te passen. Zorg hierbij voor een evenwichtige invulling voor het behalen van een optimaal resultaat. Hieronder bekijken we per P wat dat inhoudt.
Het product kun je in dit model ook zien als dienst.
Product
Bij product kijk je naar de kwaliteit, het ontwerp, de garantie en alle andere factoren die meespelen in de vorming van je product (of dienst). Je kunt dit als volgt opsplitsen:
- Kernproduct: wat koopt men?
- Tastbaar product: Hoe ziet het eruit, bijvoorbeeld verpakking en kwaliteit?
- Uitgebreid product: wat zijn de extra services, zoals garantie of thuisbezorgen?
Prijs
De prijs is een belangrijke factor bij het in de markt zetten van je product. Sommige producten lenen zich bij uitstek voor een extreem hoge of lage prijs. De prijs baseer je onder andere op winstmarge, vraag, concurrentie/aanbod en de manier waarop je het product in de markt wil zetten (bijvoorbeeld korting geven, de goedkoopste zijn, et cetera). Sommige marketeers kiezen ervoor om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Onder de streep houd je echter vaak minder over, dus overweeg of er andere manieren zijn en analyseer op basis van wat er onder de streep staat, niet op wat er binnenkomt.
Plaats
Dit wijst op de verbinding tussen klant en product. Hoe krijg je het product bij de klant? Hierbij denk je na over de distributiekanalen, zoals fysieke winkels, online verkoop, tussenkanalen, et cetera.
Promotie
Bij promotie kijk je zoals de naam al zegt naar hoe je het product het beste kunt promoten. Voorbeelden zijn persoonlijke verkoop, kortingsacties, public relations, direct marketing, social mediamarketing, affiliate marketing, et cetera. Het is belangrijk dat je de kanalen op de aanwezigheid van je doelgroep afstemt.
Uitbreiding van marketingmix voor diensten en service
Het oorspronkelijke model met de vier P’s werd uitgewerkt door Jerome Mccarthy. Later voegden Booms & Bitner daar drie P’s aan toe die vooral interessant zijn voor bedrijven die diensten, service of op een andere manier klantcontact aanbieden.
Personeel
Door de opkomst van dienstenmarketing wordt personeel steeds vaker aan de marketingmix toegevoegd. Hierbij gaat het om de factoren waarop personeel zich presenteert. Denk aan het uiterlijk van een accountmanager, de hulpvaardigheid en vriendelijkheid van een helpdesk en de opleiding van personeel.
Proces
Dit is eigenlijk een andere benaming voor de klantbeleving. Beantwoord vragen als welke stappen de klant moet zetten om de aankoop te doen, welke knelpunten er in de klantreis zitten en wat een klant moet doen met vragen? Wanneer je een onderscheidende of sterke klantreis biedt dan heeft dit een positief effect op de klantervaring.
Physical evidence
Alles wat tastbaar is als fysiek bewijs voor de klant en dat wijst op hoe hij of zij de potentiële aankoop zal beoordelen. Van een offerte en visitekaartje tot website, bedrijfskleding of kantoorgebouw, dit alles valt onder physical evidence.