Wat is een meta description?

Een meta description is een beschrijving van een paar regels waarin je een korte samenvatting geeft van wat bezoekers gaan vinden als ze op jouw URL klikken. De meta description is zichtbaar in zoekmachines en heeft een ideale lengte tussen de 150 en 160 tekens. Een krachtige meta description kan verschil maken voor het aantal kliks naar jouw website.

Beschrijving in woordenboek

De zichtbaarheid van de meta description

Wanneer je in een zoekmachine een zoekterm invoert, krijg je meerdere resultaten op een pagina (de SERP). Op welk resultaat klik je? Waarschijnlijk op dat resultaat waarvan je verwacht antwoord te krijgen op je zoekvraag. Hiervoor kun je meerdere dingen bekijken, waaronder de URL, paginatitel en de meta description. In deze laatste vind je een beschrijving van wat je gaat vinden op de pagina. 

Een sterke meta description vertelt kort wat je gaat vinden als je op de pagina klikt. Een call-to-action kan ook positief bijdragen aan het klikgedrag.

Keywords die je toevoegt in je meta description worden niet meegenomen voor een eventuele ranking. Wel is het zo dat woorden die in de zoekopdracht van de gebruiker staan dikgedrukt worden. Het is vooral voor je CTR nuttig om keywords toe te voegen. Dit betekent ook dat je er gemakkelijk mee kan experimenteren, zonder posities te verliezen.

De lengte van de meta description

De meta description schrijf je eigenlijk altijd voor de bezoekers van zoekmachines. Zoekmachines stellen eisen aan de lengte van de meta description. Een ideale meta description ligt tussen de 150 en 160 karakters of maximaal 920 pixels voor dekstop (november, 2019). Op mobiel is de ideale lengte zo’n 120 karakters. Maak je hem korter dan geef je wellicht te weinig relevante informatie over je webpagina. Maak je hem langer dan kapt de zoekmachine je meta description af waardoor die niet helemaal leesbaar is. Het kan ook zijn dat de zoekmachine de beschrijving zelf aanpast omdat hij je meta description niet relevant genoeg vindt.

Let op, ook spaties en leestekens vallen onder karakters. In principe kijken zoekmachines overigens naar het aantal pixels in plaats van het aantal karakters, waarbij een W bijvoorbeeld langer is dan een I, maar omdat dit moeilijk te bepalen is kun je beter het aantal karakters aanhouden en monitoren/bijsturen waar nodig.

De invloed van Google op meta descriptions

Google past wel eens de richtlijnen van de meta description aan. Eind 2017 kondigde de zoekmachine een verhoging van het aantal tekens aan naar 320. Kort daarna werd deze verhoging alweer teruggedraaid. Ook in de toekomst worden er mogelijk wijzigingen doorgevoerd. Voor je SEO is het belangrijk om hierop in te spelen en updates in de gaten te houden – of je SEO uit te besteden aan een gespecialiseerd bureau.

Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat Google niet altijd de meta description letterlijk overneemt. Er zijn gevallen bekend waarbij Google zelf woorden aan de meta description toevoegt op basis van de content op de linkende pagina. Ook laten ze soms delen weg. Hoe dan ook is het van belang om altijd een meta description toe te voegen. Het is aan te raden je meta descriptions en het bijbehorende aantal vertoningen en kliks te monitoren om zo te optimaliseren.

Meta description aanpassen

De meta description is handmatig aan te passen in je CMS. Je kunt deze zelf toevoegen met gebruik van een broncode. Daarnaast zijn er ook plugins beschikbaar, zoals Yoast SEO plugin voor WordPress.

Moet je meta description aangepast worden, bijvoorbeeld omdat de beschrijving niet meer actueel is of omdat je het aantal tekens wil wijzigen? Dan kun je dit gewoon aanpassen, zoekmachines zullen dit crawlen en in de resultaten aanpassen. Dit duurt meestal een tot enkele dagen.