Wat is een meta title?

Een meta title, ook bekend als title tag of page title, is de titel die zichtbaar is in zoekmachines bij een zoekresultaat. Daarnaast zie je (een deel van) de meta title ook in het tabblad van je browser. Een meta title is bij voorkeur tussen de 50 en 60 karakters en bevat zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Een krachtige meta title draagt in positieve zin bij aan het aantal kliks naar je pagina en je positie in de zoekmachine.

Titel van een voorsteling

De zichtbaarheid van de meta title

Bij het invoeren van een zoekterm in de zoekmachine, krijg je een overzicht van resultaten, dit noem je een SERP. Elk resultaat bestaat uit een meta title, meta description en een URL. De meta title is een zeer belangrijk onderdeel, want hierin vermeld je het belangrijkste keyword waarop je gevonden wilt worden. Daarnaast moet de meta title zo geschreven zijn dat deze aantrekkelijk is om op door te klikken. Indien je doorklikt, verschijnt de meta title (deels) in het tabblad van je browser. Scroll je er met de muis overheen, dan verschijnt de gehele titel.

Naast dat de meta titel in de zoekmachineresultaten zichtbaar is, zie je deze bijvoorbeeld ook wanneer je de URL deelt via social media. Soms kun je deze aanpassen, maar niet bij ieder sociaal medium is het mogelijk. Ook hiervoor is een sterke meta title dus van belang.

Een goede meta title schrijven

Een krachtige meta title voldoet simpel gezegd aan het volgende:

  • ZICHTBAARHEID: Bevat relevante zoekwoorden. Hiervoor doe je een zoekwoordonderzoek, bijvoorbeeld met de Google Keyword Planner. Bij voorkeur plaats je de keywords vooraan in je titel.
  • ACTIE: Zet aan tot actie. Men moet na het zien van je meta title willen doorklikken. Een call-to-action of bezoekers overtuigen dat ze relevante informatie krijgen helpt daarbij. Veelgebruikte titels bevatten dan ook tekst als: ‘5 tips om..’, ‘alles over…’, et cetera.

De lengte van de meta title

De ideale lengte van een meta title is 55 tot 60 karakters (november, 2019), dus ook inclusief spaties en leestekens. Maak je hem korter, dan kun je er zeer weinig informatie in kwijt. Dat is niet functioneel en over het algemeen niet erg aantrekkelijk. Maak je hem te lang, dan kapt de zoekmachine je meta title ergens af, waardoor die niet geheel leesbaar is. Dat is natuurlijk niet de bedoeling ervan.

Overigens kijken zoekmachines in principe naar het aantal pixels in plaats van aantal tekens, maar dit is lastiger te bepalen. Daarom is het dus praktischer om naar het aantal tekens te kijken. Monitor regelmatig de resultaten van je meta titles en stel waar nodig bij, zeker als je merkt dat de meta title afgekapt wordt of zeer slecht scoort in de zoekmachine.

Let op, een zoekmachine als Google kan updates aanbrengen in de manier van vertonen. Zo kan het maximale aantal tekens bijvoorbeeld aangepast worden. Het is altijd van belang om dit in de gaten te houden en bij te sturen waar nodig -of er een SEO-specialist voor in te schakelen.

Meta title aanpassen

Lijkt jouw meta title niet te scoren of heb je een andere reden om hem aan te passen? Dat kan handmatig in je CMS door het aanpassen van de broncode of door het gebruik van een plugin. Er zijn diverse plugins beschikbaar, zoals Yoast SEO plugin voor WordPress. Na aanpassen crawlt de zoekmachine en past binnen een tot enkele dagen de meta title aan.