Wat is Mobile First?

Mobile first is het afstemmen van je website op mobiele apparaten. Het is een strategie die zich richt op het bouwen van websites, dusdanig dat deze op mobiel responsive is. De mobiele versie van de website wordt als uitgangspunt gebruikt voor het design van je website op computers en laptops (grotere schermen). Mobile first wordt steeds belangrijker, omdat het deel bezoekers van websites via mobiele apparaten alsmaar groter en groter wordt. Daarnaast indexering ook zoekmachines je site voortaan volgens het mobile first principe, waarbij eerst gekeken wordt naar de prestaties van je mobiele website.

Persoon houdt iPhone 7 vast.

Desktop versus mobiel

Bouwde je vroeger een website, dan maakte je die zo dat deze op een liggend rechthoekig scherm goed te bekijken was. In de huidige maatschappij met bijbehorende ontwikkelingen zien we echter steeds vaker afwijkende vormen in het scherm. Wat dacht je van verschillende smartphone formaten, tablets die zowel liggend als staand te gebruiken zijn of beeldschermen waarop meerdere pagina’s zo worden geschaald dat ze naast elkaar te bekijken zijn. Het is van belang dat je website dusdanig afgestemd is op al deze vormen, dat de site alsnog goed te bekijken en te gebruiken is. Hiervoor kun je een responsive design aanhouden, oftewel een design dat logisch schaalt naar de verschillende formaten schermen.

Andersom denken: mobile first

Veel websites zijn dus in eerste instantie afgestemd op desktop en op basis daarvan eventueel aangepast naar mobiel. Tegenwoordig wordt er bij nieuwe websites vaak andersom gedacht. Je neemt de mobiele versie als uitgangspunt voor de desktop website. Dit is slim, omdat het aandeel mobiele gebruikers tegenover desktop alsmaar groeit. Daarnaast kun je op deze manier je mobiele website ‘licht’ opbouwen en er bij de desktop versie pas extra functies aan toevoegen die voor je mobiele website niet belangrijk zijn. Ben je overigens benieuwd naar het percentage mobiele gebruikers op jouw website? Daarvoor kun je een tool als Google Analytics gebruiken.

Ga je voor de mobile first aanpak? Dan zorg je dus dat je nieuwe website perfect is afgestemd op mobiel en dat er geen nutteloze elementen vanuit desktop ingeladen worden. Hierbij kijk je niet alleen naar het design, maar ook naar de laadtijd en de algehele gebruiksvriendelijkheid. Zo bereid je je voor op een toekomst waarin mobiel steeds belangrijker wordt.

Het belang van een mobile friendly website

Je hebt vast wel ooit een website via je mobiel geopend die helemaal uit verhouding was en niet meer goed te gebruiken. De reden hiervoor is dat deze niet voor mobiel geoptimaliseerd is. Dit is een kwalijke zaak en wel om twee hoofdredenen:

  • Je loopt bezoekers en daarmee potentiële klanten mis. Wie wil er immers op je website blijven als de website niet fijn te gebruiken is.
  • Je haalt niet het maximale uit je SEO: Google hecht steeds meer waarde aan een mobiel geoptimaliseerde website en bepaalt op basis daarvan rankings (mobile first index).

Conclusie is dus dat je website geschikt moet zijn voor gebruik op alle apparaten. Of je nu gaat voor de mobile first aanpak of dat je je desktop website mobile friendly maakt, zorg er met het oog op je eigen klanten en op Google voor dat je website afgestemd is op ieder apparaat.

Wil je zeker weten of jouw website geschikt is voor mobiele apparaten? Doe dan de mobile friendly test van Google.