Wat is nichemarketing?
Nichemarketing is een marketingstrategie die zich richt op een bepaald segment van de markt, oftewel op een niche. Door nichemarketing toe te passen baken je dus je markt af en kun je heel gericht je communicatiemiddelen en -kanalen afstemmen. Naast dit voordeel heeft het richten op een niche ook als bijkomend voordeel dat er relatief minder concurrentie is dan op de hoofdmarkt.
Afgebakend deel van de markt: voorbeeld
Een niche kun je eigenlijk zien als een kleiner en meer gespecificeerd deel van de markt. Om je een voorbeeld te geven: wij (The Content Case) zijn een online marketingbureau. SEO is daar een niche van. Ook hier is natuurlijk veel concurrentie in. Als wij nu echt op nichemarketing willen inspelen dan zouden we dit nog verder af kunnen bakenen. Zo zouden we ons bijvoorbeeld in de markt kunnen zetten als ‘Hét SEO-bureau voor reisaanbieders’.
We bereiken op deze manier een kleinere doelgroep, maar we kunnen op deze manier onze marketing wel gerichter targetten op reisaanbieders en zij zullen ons bovendien waarschijnlijk meer aansprekend vinden dan wanneer we een ‘algemeen SEO-bureau’ zijn.
Voordelen en nadelen nichemarketing
Doordat je bij nichemarketing een kleinere en meer afgebakende klantgroep hebt, is het gemakkelijker om te onderzoeken waar deze klant behoefte aan hebt. Hierdoor stem je je hele marketing beter af op je doelgroep en vergroot je het slagingspercentage van je campagne. Je kunt persoonlijker zijn naar je klant toe. Door focus vergroot je bovendien je kans op marktleiderschap in een bepaalde nichemarkt.
Nadeel dat door velen wordt herkend in nichemarketing is dat je door deze manier van marketing een bepaalde doelgroep uitsluit. Verder moet je bij het kiezen van een niche zorgen dat je uitblinkt tussen je concurrenten. Als de markt al vrijwel verzadigd is in een bepaalde niche dan is het slimmer om een unique selling point te zoeken en een bepaalde behoefte in de markt te zoeken.
Hoe ver ga je met nichemarketing?
Als je googelt op nichemarketing dan krijg je tal van artikelen waarom je aan nichemarketing moet beginnen. Er zijn ook zeker veel voordelen aan te benoemen. Dat wil echter niet zeggen dat jij zo ver in de markt moet gaan dat je nog maar een hele kleine doelgroep overhoudt, het is te allen tijde een keuze die je maakt en er zijn ook tal van succesbedrijven te die zich juist op een heel breed publiek richten.
Het belangrijkste is dat je goed je keuzes overweegt en bewust nadenkt over en onderzoek doet naar je doelgroep en kansen in de markt. Onthoud dat je al snel een bepaalde niche betreedt en bepaal zelf hoever je dit wil specificeren.