Een nofollow link is een link waaraan geen waarde toegekend wordt door zoekmachines. Dit gebeurt door het toekennen van een nofollow tag in de HTML-code. Er kunnen diverse redenen zijn om nofollow tags toe te voegen, bijvoorbeeld om linkwaarde op de eigen pagina te behouden of om te voorkomen dat anderen spam reacties onder jouw artikelen gaan zetten naar hun eigen site.

Stopbord

Follow versus nofollow links

Wanneer anderen een link naar jou plaatsen op hun eigen site dan heeft dit een positief effect op je ranking in de zoekmachine, dit noemen we linkbuilding. Die ziet dit namelijk als een aanbeveling, dus geeft jou hier positieve punten voor. Voorwaarde is wel dat deze link een follow link is. Wanneer iemand een follow link naar je plaatst, dan praten we specifiek over een waardevolle backlink. Soms wordt er een nofollow tag toegevoegd aan je link. Hierdoor heeft deze link geen (direct) positief effect op de waarde van jouw pagina. Uiteraard kan die link dan nog wel voor referral traffic zorgen.

Heeft een nofollow link krijgen dan geen effect?

Als anderen een nofollow link naar jou plaatsen, dan heeft dit dus geen direct effect op de zoekmachinepositie. Dat wil echter niet zeggen dat het geen indirect effect kan hebben. Sommige nieuwssites, blogs en online encyclopedieën schrijven bijvoorbeeld artikelen met daarin een opname van jouw link. Deze pagina bevat verkeer en van daaruit klikt men door naar jouw website. Zo kun je je naamsbekendheid vergroten, mogelijk nieuwe klanten krijgen of andere site zover krijgen dat ze over jou gaan schrijven en wel follow links opnemen.

Hoe herken je een nofollow link?

Je kunt controleren of het gaat om een nofollow tag door te kijken in de broncode van de website. Klik met je rechter muisknop op een webpagina en kies ‘paginabron weergeven’. Zoek nu je link op (bijvoorbeeld via CTRL+F of CMD+F) en kijk of de nofollow tag toegevoegd is. Deze tag ziet er als volgt uit:

<a href=”LINK” rel=”nofollow”>

Gaat het om een nofollow link, terwijl je een follow link wenst? Dan kun je natuurlijk altijd de beheerder van de website vragen om dit aan te passen. Vaak is het van de beheerder een bewuste keuze om er een nofollow link van te maken. De website geeft hiermee namelijk linkwaarde weg aan een andere pagina. Een oplossing van velen om toch voordeel te halen: geld vragen voor het plaatsen van een follow link.