Wat is opt-in en opt-out?
Opt-in en opt-out is de toestemming die je juist wel óf niet van een klant hebt om diegene te e-mailen. Wil je nieuwsbriefinschrijvingen verzamelen en bijhouden, dan ben je verplicht tot het hebben van een opt-in en opt-out. Het verkrijgen van toestemming om klantgegevens op te slaan en te gebruiken is namelijk wettelijk verplicht volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Opt-in: toestemming voor gegevensgebruik
Wil je gegevens van potentiële klanten opslaan voor e-mailmarketing? Dan moet diegene toestemming, oftewel een opt-in afgeven voordat je diegene wettelijk gezien nieuwsbrieven mag sturen.
Wanneer iemand dus zijn of haar e-mailadres achterlaat op je website, bijvoorbeeld bij nieuwsbriefinschrijving, het downloaden van een e-book of aanmelden voor een webinar, dan moet je een extra checkbox toevoegen waarin diegene toestemming kan geven.
Bestelt iemand in je webshop, dan mag je tijdens het aankoopproces wel al een vakje aanvinken voor het geven van toestemming. Klanten moeten de optie hebben om dit uit te vinken, maar je vergroot door zelf al aan te vinken de kans op nieuwe inschrijvingen.
Opt-out: intrekken van de toestemming
Als iemand zich in heeft geschreven op je nieuwsbrief, dan moet diegene zich te allen tijde af kunnen melden. Je dient diegene dan uit de mailinglijst te verwijderen. Hiervoor plaats je onder elke gestuurde e-mail een uitschrijflink. Daarnaast vermeld je op je website je contactgegevens, zodat men op ieder moment contact met je kan opnemen met een verzoek tot uitschrijving.
Double opt-in: aantonen van toestemming
Je bent tevens wettelijk verplicht om aan te kunnen tonen dat je de toestemming voor het versturen van nieuwsbrieven verkregen hebt. Dit wordt vaak gedaan door middel van een double opt-in. Hierbij ontvangt de inschrijver na aanmelding een e-mail waarin de aanmelding bevestigd moet worden. Een double opt-in is niet verplicht, maar wel handig. Zo weet je namelijk zeker dat het ingevulde e-mailadres bij de ontvanger hoort en dat er niet zomaar het mailadres van iemand anders ingevuld is.
Offline opt-ins verzamelen
Sta je bijvoorbeeld op een beurs en houd je daar een winactie? De e-mailadressen die je daaruit verzameld mag je nog niet zomaar inzetten voor e-mailmarketing, want ook daarvoor heb je een bevestiging nodig. Je mag offline verzamelde e-mailadressen dus ook alleen gebruiken wanneer je een extra checkbox toevoegt waarin de ontvanger toestemming geeft óf wanneer je hen een bevestigingsmail stuurt waarin zij de nieuwsbriefinschrijving bevestigen.