Wat is organisch verkeer?
Organisch verkeer zijn bezoekers die vanuit zoekmachines naar je website klikken, zonder dat daarvoor betaald is in de vorm van CPC. Je kunt organisch verkeer vergroten door in te zetten op SEO, oftewel Search Engine Optimization. Zo kun je hoger en gerichter ranken en heb je meer kans om via deze weg verkeer binnen te krijgen op je website.

Organisch versus betaald verkeer
Wanneer je een zoekopdracht doet in de zoekmachine, krijg je meestal eerst de betaalde resultaten (SEA) en daarna de organische resultaten (SEO). Bij de betaalde resultaten zie je het woord ‘advertentie’ staan.
Om meer organisch verkeer binnen te halen is het van belang om zo hoog mogelijk na de betaalde advertenties te ranken. De kans dat men namelijk nog naar zoekpagina 2, 3, et cetera in de zoekmachine klikt wordt steeds kleiner. Hoe hoger je staat, hoe meer verkeer je doorgaans hebt op je website via dat specifieke keyword.
Zoekwoordanalyse
Om meer organisch verkeer binnen te krijgen is het van belang om keyword onderzoek te doe. Reden is zodat je kan zien op welke termen men zoekt, hoe de concurrentie op die zoekwoorden is en in welke keywords potentie zit. Hierbij verwerk je de zoekwoorden in je teksten, zodat de zoekmachine weet wanneer een bepaalde zoekterm aansluit bij jouw website. Vergeet ook de meta data niet in te richten. Plaats hierin het belangrijkste zoekwoord en zorg voor een aantrekkelijke titel die triggert om door te klikken.
Is organisch verkeer gratis?
Organisch verkeer wordt ook wel eens gratis verkeer genoemd, omdat je hierbij niet direct betaalt voor je posities in de zoekmachine. Toch is het belangrijk om te beseffen dat er voor organisch verkeer wel een investering gedaan moet worden. Zeker in een markt met veel concurrentie.
Zoekmachines als Google categoriseren websites namelijk niet alleen op basis van content en de juiste zoekwoorden, maar geven we je ook een betere waarde als je een hoge autoriteit hebt en de website techniek in orde is. Weten op welke punten je moet letten bij het verbeteren van je SEO en dus je rankings voor het binnenhalen van organisch verkeer? Lees dan onze SEO-checklist en voer een SEO-check uit.
Organisch verkeer meten
Via Google Analytics > Acquisitie krijg je een nauwkeurig overzicht van het verkeer dat je organisch binnenhaalt. Hierbij kun je ook een splitsing maken per zoekmachine. Ook kun je analyses uitvoeren om te kijken hoe vaak je vertoond wordt in de zoekmachine en hoe hoog het percentage doorklikken is binnen Google Search Console. Tip: word je vaak vertoond, maar krijg je weinig organische bezoekers, dan moet je wellicht iets aan je meta data doen.
Doe je aanpassingen op het gebied van content, techniek en autoriteit, verwacht dan niet de volgende dag al effect. Het kan namelijk een tijdje duren voordat zoekmachines je website opnieuw crawlen en je meer gaan waarderen. SEO en organisch verkeer dienen altijd een lange termijn doelstellingen te hebben. Daarom heeft optimaliseren op dagniveau doorgaans geen zin. Ga je een rapportage maken voor organisch verkeer? Dan raden wij je aan per week of per maand te analyseren.
Bij The Content Case hebben we een scherpe focus op organisch verkeer en helpen we meerdere klanten met het vergroten van hun zichtbaarheid en bezoekers. Hulp nodig bij het vergroten van je organisch verkeer? Neem contact met ons op.