Wat is outbound marketing?
Outbound marketing wordt ook wel traditionele marketing genoemd en legt focus op het verspreiden van je boodschap via offline kanalen. Denk hierbij aan kanalen als televisie, radio, magazines en kranten en online kanalen als (nieuws)websites, blogs, social media en mobiele apps. Bij outbound marketing ligt de focus op het bereiken van een zo groot mogelijk publiek met jouw boodschap.
Outbound marketing staat tegenover inbound marketing, een strategie waarbij je heel specifiek jouw doelgroep en hun customer journey in kaart brengt.
Voorbeelden van outbound marketing
Outbound marketing is een traditionele manier van marketing. Voorbeelden hiervan zijn:
- TV-commercials
- Radiospotjes
- (niet-gepersonaliseerde) e-mailmarketing
- Cold calling
Je ziet tegenwoordig dat in een wereld waar we overspoeld worden met reclame, men steeds vaker probeert om deze reclame te omzeilen. Dit is een risico voor de inzet van inbound marketing. Je kunt hierbij denken aan de volgende factoren:
- Commercials worden minder bekeken, onder andere door ontwikkelingen als Netflix en Uitzending Gemist.
- Je mag niet meer iedereen aan je mailinglijst toevoegen (opt-in) en moet onder elke nieuwsbrief de kans geven om uit te schrijven (opt-out). Bovendien krijgt men tegenwoordig zoveel e-mails dat deze vaker in spam belanden en ongeopend blijven.
- Cold calling wordt minder interessant, want men vindt het vervelend en veel consumenten schrijven zich in voor het bel-me-niet register.
Outbound marketing versus inbound marketing
Volgens veel marketeers is outbound marketing tegenwoordig een beetje achterhaald. De kosten voor adverteren via traditionele media zijn relatief hoog. Bijkomend nadeel is dat je je boodschap in een soort van het wilde weg van de daken schreeuwt, zonder daarbij actief te targetten op een bepaalde doelgroep.
Klopt deze opvatting wel? Ja en nee. Natuurlijk stemmen marketeers die outbound marketing inzetten hun boodschap wel af op de doelgroep. Bij het plaatsen van een radio- of tv-commercial wordt er echt wel rekening gehouden met het type publiek. Een advertorial in een magazine wordt pas geplaatst als de doelgroep deze leest. Feit blijft wel dat je bij outbound marketing vaak minder specifiek focus kunt leggen op een bepaalde doelgroep in verhouding tot inbound marketing.
De ideale combinatie
Inbound marketing en outbound marketing kunnen ook gewoon naast elkaar ingezet worden. Dit kan zelfs een slimme strategie zijn. Om je een voorbeeld te geven: je plaatst een blog op je website met afgestemde keywords en de informatie afgestemd op jouw buyer persona (inbound marketing). Om deze extra onder de aandacht te brengen kun je een betaalde banner laten plaatsen op andere websites of social media.
Waar inbound marketing relevanter is voor de lange termijn – je bouwt immers autoriteit op met je content – kan outbound marketing perfect ingezet worden wanneer je op een bepaald moment een bepaalde campagne wilt boosten. Kortom, overweeg je keuzes en bepaal je strategie op basis van logisch denken, doelgroep en budget.