Wat is PPC?

PPC staat voor Pay Per Click en is een betaalwijze bij online adverteren. Het betekent simpelweg dat je betaalt voor elke klik die vanuit een advertentie naar jouw website gaat. De term PPC is een van de belangrijkste termen binnen SEA en nauw verbonden met de term CPC, wat voor costs per click staat. PPC is hierbij de algemenere term die op het betalen zelf slaat, CPC is de werkelijke prijs die je per klik betaalt.

Pay Per Click in Scrabble

Adverteren op basis van PPC

Er zijn verschillende modellen om te betalen voor advertenties, bijvoorbeeld per aantal vertoningen, per sale of per klik. Bij PPC betaal je dus per klik. De belangrijkste programma’s die adverteren op basis van PPC ondersteunen zijn Google AdWords en Bing Ads. Daar bied je op bepaalde zoektermen. Op het moment dat je advertentie zichtbaar wordt in de zoekmachineresultaten en iemand klikt op jouw resultaat, dan betaal je dus een vast bedrag. Hoe meer bedrijven bieden op hetzelfde zoekwoord, hoe meer de prijs wordt opgedreven. Het gaat hierbij dus om vraag en aanbod.

PPC wordt voornamelijk ingezet om conversie te realiseren. Daarnaast wordt het ook wel eens ingezet voor branding.

Advertentiemodel PPC: Voordelen en nadelen

Ieder betaalmodel voor advertenties heeft z’n eigen voor- en nadelen. Hier zetten we ze overzichtelijk voor je op een rijtje.

Voordelen PPC:

  • Met adverteren op basis van PPC heb je een heel duidelijk overzicht van de kosten per zoekwoord. Zo maak je zelf de keuze of je op een ‘populair en duur’ zoekwoord adverteert of dat je je focust op voordelige trefwoorden.
  • Er zijn diverse tools beschikbaar waarmee je kunt laten voorspellen hoe populair bepaalde zoektermen zijn en wat voor effect ze hebben. Hierdoor kun je vooraf een strategisch plan maken.
  • De resultaten van PPC campagnes zijn gemakkelijk te analyseren, omdat je een duidelijk overzicht hebt van de aantal kliks en het bijbehorende conversiepercentage. Op basis hiervan kun je je advertentiestrategie optimaliseren.

Nadelen PPC:

  • Een klik is nog geen conversie. Met PPC loop je daarom het risico dat je betaalt voor kliks die je niks of niet direct iets opleveren. Zo kan het een dure manier van adverteren zijn.
  • Heb je veel concurrenten met een hoog advertentiebudget? Dan loopt de prijs voor populaire zoekwoorden al snel hoog op, waardoor kleinere bedrijven mogelijk niet kunnen concurreren met de marktleiders.
  • Adverteren via biedprogramma’s lijkt eenvoudig, maar is toch best ingewikkeld, omdat er geen vaste regel is voor welke zoekwoorden met welk zoekvolume of welke prijs je het beste kan kiezen. Er zijn natuurlijk wel tips voor, maar toch blijft het een beetje een kwestie van trial en error. Dat is oppassen, want voor je weet is je advertentietegoed erdoorheen.

Tip: stel altijd een budget op. Begin je net met PPC adverteren? Zet niet meteen te hoog in, maar doe een aantal tests en kijk hoe snel je geld er doorheen is en wat het oplevert. Stel op basis daarvan je PPC-strategie bij.